surridurr

Alla inlägg den 16 augusti 2014

Av Eleonor - 16 augusti 2014 22:54

Uppe strax efter kl 6 i morse, då Nea och Wille kom tidigt. Vi hade hela förmiddagen på oss, mina trollungar och jag. Stod jag så gärna ut ned, fniss!


Vädret då? Mestadels soligt. Men vinden har faktiskt rört på sig idag. Vilket innebar att det kändes skönt ute. Och konstverket jag har på balkongen är fascinerande att titta på då luften rör på sig.


Vi hann med att spela spel. Trollungarna är just nu inne i en fas då de älskar att spela kortsplet "Finns i sjön". Dom tycker också det är spännande med de "korttrollkonster" jag kan.


Lucas kom vid lunchtid för att hämta hem trollungarna till sig. De ska sova där inatt och i morgon ska de hem till sin mamma igen. Vi hann iaf äta lunch, spagetti Carbonara. Lucas hann också att hjälpa mig med den allra nyaste datorn som jag inte lyckats med att dela nätverk för att komma ut på nätet. Jag var så frustrerad över strulet, undrade just om jag blir tvungen köpa en tredje ny dator för att med två av dem komma ut på nätet. Lucas grejade det! Tack goaste Lucas!


Vet att man inte kan sova igen förlorad nattsömn. Men jag tog i alla fall en tupplur på eftermiddagen. Det var skönt. Lite balkongliv hann jag också med.


På kvällen satt Suz och jag ute på vår gräsmatta i kvällssolen med en fika. Hennes son och hennes barnbarn var också med. Sommarkvällarna är inte så varma längre. Ännu mindre då det blåser. Så vi gick in till Suz. Sonen och barnbarnen sover över hos Suz inatt.


Saknar mina barnbarn med familjer!!

Av Eleonor - 16 augusti 2014 22:42

  


För 4 portioner kokade jag spagetti.


Knäckte ett ägg i en bunke, petade ner 1 msk pepparrotsost, två nypor riven ost, 1 tsk rapsolja, lite vitpeppar och salt.

Vispade lite i bunken.

Skar två skivor rökt kalkon (smörgåspålägg egentligen) i små bitar och hällde ner i bunken.


Då pastan var färdigkokt och vattnet bortsilat, hällde jag ner spagettin i bunken och rörde om.

Klart att servera!


Gott. Enkelt. Snabblagat. Viktväktarmat


Av Eleonor - 16 augusti 2014 00:52

Håller på att i "one note" få ihop en hel kokbok med mestadels nyttiga matrecept. Tidsödande som bara den. Men lite roligt också.

Den ska innehålla flikar som kött, fågel, soppa, fisk, vegetariskt, dessert, likör, förrätter, buljonger, bröd, skaldjur, bakverk mm.


Min tanke är att barnen, barnbarnen ska få en kokbok med trix och fix från mamma, far- och mormor. Syrran ska såklart få en sådan kokbok hon också. Hennes barn likaså. Men det är tidsödande som bara f-n.


Tänk då bara om jag vore som pearl! Då skulle jag dessutom behöva utvidga vyerna till att dessutom tänka ännu mer miljö- och klimatsmart.


Det ryms bara inte inom mitt projekt.


Men jag är övertygad om att Pearl skulle kunna bjuda på så enormt många goda vanor med klimatsmart, ekologiskt och nyttig matlagning. Hennes kunskap i bok-, TV- eller elektronisk form skulle vara oskattbar. För fattiga småbarnsföräldrar och även många andra, tror jag hon skulle kunna berika livet med alla hennes uppslag om matlagning och även att ta till vara det som finns i naturen.


Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards