surridurr

Alla inlägg under september 2014

Av Eleonor - 21 september 2014 22:34

Hon har i stort sett dagligen hört av sig nu under tiden jag varit sjuk. Vill veta hur jag mår. Vad jag gör osv.

Idag frågade hon flera gånger om jag känner mig deppig. Men det gör jag inte. Syrran menar att om den allra minste lilla tendens finns  som tyder på deppighet så vill hon veta det.


Goaste syrran!


Hon tänker såklart på hela min familj och allt som drabbat den. Så är det bara att är man mamma, svärmor, farmor, mormor så tuffar man på trots allt som kan hända. Och det är sannerligen ingen belastning.  Tvärtom, en rikedom. Men ibland kan det vara speciella händelser som jag bara delar med närmsta familjen och min syster som ju också är min bästa kompis.


Nu är hon orolig att jag ska hamna i en depression som väl inte skulle vara det bästa i mitt tillfrisknande. Kan dock försäkra att jag inte känner mig det minsta deprimerad!


Arg däremot.


Jag vill inte ha stämbandsinflammation, halsont, feber, hosta, snuva, förkylningsastma, dåligt immunförsvar, jag vill inte ha en telefon med garanti kvar som just varit inne på garantireparation men som har kvar samma fel osv.


Vädret då? SMHI spådde ju fel igen då! Den här dagen skulle vara kall, regnig och åskig enligt dem.  Istället blev den solig och varm. Absolut att man var ute i enbart t-shirt, öppna sandaler utan strumpor.


Men nu ikväll regnar det och jag har sett blixtar men endast svagt hört muller långt borta någonstans.


Såg på nyheterna att i Kiruna har det snöat!! Huvva!!! Jag älskar Lapplandsfjällen, gillar snö, men skulle aldrig vilja byta ut det emot skärgård, hav och sjöar man badar i. Vintern är vacker i Lappland, men för lång. Där skulle jag också sakna våran vår, sommar och höst.

Av Eleonor - 19 september 2014 21:28

Usch vad trött jag blir, försöker här lägga in en bild på valpen Tyson, men det går inte. Synd. Månne bloggsp

ace nr 2 med alla teknikstrul?


Hur som.......


Idag var Cissi ute på hundprommis med Tyson. I en hage fick han springa lös. Dom busade och hade även träning.

Därefter en kopplad promis förbi hästhagen. Tson blev nyfiken. Vad är det där för konstiga hundar med man som luktar så annorlunda? Innan matte hinner reagera har Tyson tryckt snäckan emot häst-elstängslet! Han skriker högt.


Cissi måste bära honom en bit.

Alltså den valpen är verkligen en valp. Men storväxt sådan. Såklart det var tungt för henne att bära honom en bit!

Nu får vi hoppas att han inte kommer att ogilla "gnäggande hundar med man" pga den erfarenheten.


Vi möttes nere på stan för att hon skulle få sina barn igen. Götapetter så stor Tyson blivit på några veckor! Fniss, en stor hund med valpigt slängig kropp. Vi satt ute i sommarsolskenet (det sista?) och käkade varsin satsumas. Tyvärr, för Tysons del, så var både lillhusse, lillmatte och mormor väldigt bestämda med att Tyson inte får glufsa i sig satsumasklyftor innan vi sagt "varsågod".


En husse med noll koll på sin lika storväxta unghund kommer fram till oss utan att fråga om det är ok! Ser det är en blandrashund. Tik. Unghund. Alltså inget problem för Tyson. Så de hälsar vänligt.  Men snälla husse, lär dig att hantera din fina hund!

Strax därpå kommer ännu en husse med noll koll på sin hund. Den här gången en schäfertik. Ser det är en ung hund men ändå vuxen, vilket innebär att den första tiken borde visa sig underlägsen. Vill INTE att Tyson ska få någon knasig uppfattning om andra hundar, så jag är till 100% koncentrerad på hundmötet.


Schäfertiken reser ragg, såklart. Precis som jag hoppats visar blandrastiken (unghunden) naturlig underlägsenhet och schäfertiken lägger genast ner sin ragg. Alla tre hälsar vänligt på varandra. Men Tyson visar också att han förstått schäfertikens språk. Liksom unghundstiken. Bra!


Så härligt att se hur hundspråket fungerar.

Önskar bara att (i dessa fall) hundägarna har bättre kontroll över sina hundar för andra hundägares skull men framförallt för hundräddas skull.


Jag är absolut ingen hundexpert. Men jag har en gång i tiden gått en hundinstruktörsutbildning. Gör mig absolut inte till något proffs. Men jag har hyfsad insyn över hur en hund fungerar.


Idag berättade dottern att hon oftast har Tyson på hennes högra sida för att det fungerar bäst. Jag avskyr att mästra mina vuxna barn om hur de ska göra med sina hundar. Men jag vet att Cissi gärna lyssnar på min erfarenhet och sedan bestämmer sig hur hon ska göra.

Så jag gav henne många skäl till att hon liksom alla andra, ska lära Tyson att sluta upp på hennes vänstra sida. Tror faktiskt att hon tog det till sig. Förhoppningsvis ska Tyson nu lära sig på vilken sida han ska vara!!!

Av Eleonor - 19 september 2014 21:10

Ungefär så är det.  Stämbandsinflammation. Inte prata. Halsont. Hosta och förkylningsasta. Rinnande näsa. Läkaren påstår att jag ska vara glad för precis varenda förkylning som jag råkar ut för - utan att kroppen börjar reagera fel. Yeppiee...... eller?


Åsch förstår hur han menar. Efter så långvarig sjukdom måste jag börja bygga upp ett immunförsvar igen. Och nu under första friskhetstiden gäller det att göra detta så snabbt som möjligt. Precis varje sjukdom utan att kroppen reagerar fel igen är en seger, så jag ska vara glad över varje sjukdomstillfälle!

Yeppieee.....eller?


Nu ska jag hålla käft och kurera mig, min hals och mina stämband. Trist. Men nödvändigt. Målsättningen är att jag ska vara helt frisk till jul.

Hmmmm nu ska jag inte gnälla mer.


Kära svägerskan gav mig idag en kärleksört, hemkokad äppelmos och en burk med färska björnbär. Allt från den egna tomten. Lyx!


Hämtat "mormor trollungar" på fritids efter skolan idag. Alltid roligt. Idag var det Wille som först upptäckte när jag kom in på gården, och rusade fram med en bamsekram. Han tog resolut min hand och beordrade att jag ska fika på fritids idag, där ute på gården, för det är bestämt.  Nea upptäckte mig snart också och kom rusande emot mig för ännu en bamsekram.


Tillsammans med barn och personal fick jag fika därute på gården i solskenet, med personalens order att jag måste fika för det har William bestämt. Kaffe och råka morotsstavar, gurkstavar och andra grönsaker. Mums!


Nere på stan igen bjöd jag dem på varsin glass. Cissi och Tyson kom för att möta upp och hämta barnen.

Även fortsättningsvis kommer jag att vara hemma väldigt tidigt på fredagarna ett tag. Så länge det varar kan jag hämta barnen från fritids. Wille är inne i en trotsålder just nu så det ska trilskas nästan varje dag.  Så en dag i veckan bjuder jag gärna på att det blir en dag utan trots och bråk!

Av Eleonor - 13 september 2014 01:33

 


Igång igen då med jobbet. <först på halvtid och nu på 75% och det går bra. Nytt för mig är också att pendla till och från jobbet samt en ny arbetsplats fast samma arbetsgivare.


Att pendla tycker jag fungerar bra. Sover så bra på bussen och dessvärre även på tunnelbanan.  Nästan ett lite behagligt sätt att vakna upp på morgonen. Hemresan önskar jag dock att den kunde gå lite fortare.

Kul att vara på en ny arbetsplats med så många kollegor. Stimulerande. Hoppas det fortsätter så här bra sen när det blir mörkare också.


Läkaren vill att jag ska skynda långsamt, dels med upptrappning av jobb samt med nedtrappning av medicin. Eftersom kroppen tycks ha balanserat på gränsen....... Nu gäller det alltså att utsättas för alla smittor igen (på buss, på jobbet, i affärer osv) för att på nytt bygga upp ett immunförsvar. Och så måste det ocksåsamtidigt hållas koll på att inte kroppen reagerar fel igen. Men till jul tror han att jag kommer vara frisk!!


Fniss, barnbarnen kan lätt bistå med att hjälpa mig att bygga upp ett immunförsvar också.  Nea och jag var halvkrassliga förra helgen då dom var här. Träffade också "bröderna Bus" som hade svinkoppor och sedan drabbades av halsfluss. Visserligen var vi bara utomhus då, men lite lite kanske de har spätt på farmors immunförsvar nu?


På bilden är mina yngsta barnbarn. Till två av dem ä jag farmor och till två  mormor.


Fortfarande sommarvärme om dagarna, med strålande solsken. Runt 20 grader. Är alltså klädd med sandaler och tshirt om dagarna. Men tidiga mornar då jag ger mig iväg till bussen, vid 6-tiden är det lite disigt, fuktigt och ruggigt.

Av Eleonor - 13 september 2014 01:05

 


Värnar om demokratiska "spelregler". Därför är det inte rätt om (SD) fått tillståndsgivna torgmöten förstörda av burop eller vad det nu kan vara.


Men att humanister kommer till platsen utan att störa med rop, bara vänder ryggen till för att visa sin avsky emot rasism - så måste det vara okey.


Kyrkan här i min hemort, har liksom på flera andra orter, tagit ett bra initiativ, då Jimmie Åkesson (SD) i början på veckan kom för att ha ett torgmöte här i stan, ringde i kyrkklockorna för att varna befolkningen för (SD).


Uppskattar att kyrkan visade att de tar ställning emot rasism.

Av Eleonor - 8 september 2014 00:03

.....i valet:

  • För jämställdhet (inte ok med 30-40% löneskillnader, inte ok med sämre anställningsförhållanden, inte ok med olika pensioner pga kön)
  • För rättvisa och solidaritet
  • För jämlikhet
  • För allas lika värde (bör inte behöva påpekas men gör det ändå, alltså inkl HBTQ)
  • För rättvisa och solidaritet

Detta tror jag att jag fått från min uppväxt. Tack för den!

Inte alltför mycket politik diskutterades hemma hos mig. Men på något sätt visste jag ändå alltid att "hjärtat satt till vänster".


När jag  pratade på 1:a majmöten och stod högt på valsedeln började pappa ofta besöka "mitt partis" första majmöten.


Minns från barndomen när föräldrarna diskuterade poltik, vilket var jättespännande. Minns att för dem var det mest otänkbara partiet att rösta på KDS (inte kådispartiet utan kristen demokratiskt samling pga deras människofientliga åsikter).  Då fanns ju inte SD.

Vilka kom sen?

  • KDS det mest människofientliga partiet
  • Tror det var C som så länge höll kvar den rasbiologiska teorin
  • Sedan M
  • Måste väl ha varit FP efter detta?

Otänkbara partier är nu:

  • SD
  • KD(S)
  • Vet inte om (C) eller (M) ska hamna överst
  • Tätt följd av FP. Fniss, rösta för skolan via fp, Så mycket lovord men inget kan de pretera. Pinsamt men i röjandet borde
Av Eleonor - 7 september 2014 23:43

Om bara en vecka är det dags att göra det högtidliga att rösta!

Förr har det för mig varit något högtidligt, som man gör just på valdagen även fast man långt innan vet hur man ska rösta.


Men sedan jag hade mitt "uppbrott och lämnade huset" har jag börjat fuska på högtidligheten genom att förtidsrösta. Så även i år.


Men min åsikt är fortfarande densamma. Det är mycket viktigt att så gott det går sätta sig in i politiken, granska vad dom håller på med, granska vad dom vill, granska om de för den politik som de påstår sig vilja följa.


Barnbarn lär sig i skolan att det finns olika val (riksdag, landsting och kommun) även i yngre åldrar. Nea undrade varför inte barn får rösta? Barn kan också lära sig förstå och sätta sig in i vad som händer.  Har du röstat mormor? På vilket parti? Edmund hade också funderingar. Vad tycker du, vad ska eller har du röstat på farmor, undrade Edmun igår?

Eftersom jag redan röstat, har en åsikt, har varit politiskt aktiv så bestämde jag mig för att svara dem hur jag röstat. Noga med att svara på deras frågor om varför.


Edmund är en smart person. Tillsammans med en klasskompis testade de att starta ett nytt parti på sin skola. Deras parti heter KP och betyder det "Kollektiva Partiet".  Deras frågor är att vi ska leva i en förnyelsebar miljö. Där alla är lika värda. Det sla vara billigare, eller kanske gratis att åka buss. Mer miljövänlig effekt som driver bilar. En biogasanläggning.


Bra jobbat av Edmund!

Av Eleonor - 7 september 2014 23:29

-Mormor, det går ju bara att ha en enda mormor, men om det skulle ha gått att ha hur många mormorar som helst, så skulle du ändå vara min alldeles egna, älskade favoritmormor, och det vill jag att du ska komma ihåg när du dör, sa Nea idag.


Fniss!!! Det är ett superbra betyg.

Hennes pappa har en moster som är allvarligt sjuk i cancer. Den här sommaren har de varit och hälsat på henne.  Så det är såklart lite aktuellt för Nea att fundera över det här md livet och död.


Så hon har frågat om jag är på väg att dö och om jag vill att hon ska plocka blommor till min begravning!!


Fniss, blir ju lite lustigt. Men såklart jag följer med i hennes tankar/funderingar. Har förklarat att man vet  aldrig när man kommer att dö, men såklart att jag vet att jag kommer att dö, att det blir ett helt liv före henne, men att jag inte alls just nu känner mig döende.

Men jaaaa, såklart det är jättefint med handplockade blommor på begravningen. Och jag kommer vara sååå nöjd över att vara världens bästa mormor!!!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards