surridurr

Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Visst är det gosigt med hundar?

Av Eleonor - 28 april 2013 01:06

Den första i mitt liv som jag minns var vår älskade Cilla. Hon var en mellanpudel. Brun till färgen som jag tror var lite ovanligt. När vi just hämtat hem henne från uppfödaren och vi kom in i bostaden, släppte jag ner henne från min famn. Det första hon gjorde var att hon slet tag i mina skosnören, morrade och slet. Jag skrattade så jag kiknade och 7 år gammal så visste jag att jag älskar hundar!

 

 

Som 14-15-åring kom den första egna hunden. Min Listig. Så klok, förståndig, vacker, snabb och vänlig. Men det visade sig att det var fel på honom trots att han kom från en erkänt bra schäferkennel. Han var livrädd för främlingar. En hundpsykolog ansåg att det var någon utvecklingsstörning. Vi kunde dessvärre inte göra annat än låta honom "gå vidare".

På garantin var jag berättigad en ny valp. En bekant till familjen, polishundförare, följde med för att hjälpa mig att välja ut en ny valp med friskt sinne. Det blev en tuff ung dam med ett helt enormt underbart temperament. Älskar schäferhundar. Men som unghund blev hon sjuk. En invärtes inflammation som spred sig från leder och till slut till hjärtat. Aldrig mer hund från den kenneln.


Lånade polishundsförarens polishund en del i Brukshundsklubbsaktivitet. Älskade den hunden också, men kan inte påstå jag hade full koll. Men husse hade säkert full koll på att hunden inte skulle ställa till det, eller??????


Som nybliven mamma tog jag över en schäfertik från en familj med allergiproblem.

Hon hade aldrig hållit måttet på en utställning. För litet huvud. Ingen pondus. Men jag lovar att hon var en helt underbar hund. 

Lycklig lydig hund helt enkelt. Henne litade jag på till 110%. Hon lämnade aldrig min sida. Koppel behövdes inte, men koppeltvång var det ju. Så hon varkopplad. Hon tyckte också om att bära. så hon bar själv handtagsänden på sitt koppel.




 

Har också provat på att ha Golden Retriever. En helt underbar, lättlärd hund. Men man ska vara medveten om att dom precis som så många andra större hundar drabbas av höftledsfel, som badälskande hundar kan de drabbas av exem, dom är lyckliga och fjantiga livet igenom (blir aldrig vuxna)


 


Mattes "farta och vita cockerpaniel som bara busar" hette Douglas. Honom skaffade jag på senare tid. Var såklart i kontakt med Kennelklubbben igen. Numera var jag välkänd där. Berättade som läget är, vill inte ha en fjanthund, vill ha en tålig hund, men har inte riktigt lika stort utrymme för dressyr längre, ville ha deras hjälp att hitta en lämplig ras för en barnfamilj med dom förutsättningarna.


De föreslog engelsk Cocker, men det ska absolut vara hanhund, fast jag hade tänkt mig en tik. En stor, tålig hund i litet format. Helt sjövild och så enormt formbar. Tack igen SKK som lyckades lotsa mig rätt igen. Så kom Douglas in i vår familj.

Den här hunden samt min schäfertik har varit de allra bästa hundarna jag haft. Douglas som han hette har gjort så många avtryck i min familj. Både honom och min senaste schäfertik kunde jag ha i koppel som en sytråd.

Sen har Cockern en lite grinig attityd som äldre hundar. Men de lyder blint de som bestämmer.

   

Och så kom lille Nalle in i vår familj. En ynklig liten voffis som led av annorexia, var paniskt skräckslagen för skott/smällare.

Han blev Cissis hund. Vi, eller framförallt Cissi fick kämpa med hans ätstörning. 

Eftersom vi hade Douglas ville jag att Nalle skulle känna konkurrens om maten.

Taktiken fungerade.

Kokade hundben med märg! Ojoj, alla ben var såklart Douglas ben först. Men han lärde sig till slut att vissa ben var Nalles. För säkerhets skull "begravde" Nalle ben och annan föda i sin mattes säng, dvs Cissis fotända av sängen. Det var många gånger som Cissi bara tjöt till då hon lade sig i sängen, sträckte ut benen och krockade med  Nalles begravda skatter!!

Thihi!!!!

 
 
Louise

Louise

28 april 2013 12:49

Åååååå ... vilket trevligt inlägg. Jag älskar hundar jag också, men har bara haft två i mitt liv. Det beror nog på att inte alla i familjen vill ha hund, men jag lyckades ändå se till att mina barn fick en innan de blev alltför stora. Det blev kanske inte helt lyckat i varje del av hundägarskapet, men vi älskade vår Casper alla de 12 år vi hade honom.

http://imitttankerum.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards