surridurr

Direktlänk till inlägg 16 juli 2012

Nu har jag varit riktigt modig

Av Eleonor - 16 juli 2012 23:22

I den åldern jag är kan man väl inte söka nya jobb, eller??? Företaget jag är anställd av har ju ett helt annat utbud av tjänster om man gluttar lite på vad som finns på huvudkontoret.


Till slut var jag modig nog att söka en tjänst på huvudkontoret. Då 10 varit på anställningsintervju stod det mellan mig och en till. Den andre fick jobbet. Lite trist, men helt OK, jag var så upprymd över bara att ha varit en av de få 10 av alla sökande som blev kallad på intervju. Jag har aldrig förut varit på anställningsintervju som arbetssökande. En spännande upplevelse!


OK, att söka jobb inom företaget i min ålder kanske, men utanför???? Näääe, där går gränsen. Det törs jag inte. Eller? Jag vågade inte söka tjänsten inom lantmäteriet, men gjorde det ändå. I ett infall. Döm om min förvåning då jag blev uppringd och kallad på intervju.

Vet att statligt anställda har dåliga löner, men justa förmåner. Men jag tyckte att jag redan har dåligt betalt och gick på intervjun i tron att sämre lön än jag hade är det inte frågan om, eller???

Intervjun gick bra. Jobbet lät verkligen spännande. Tror det skulle passa mig perfekt. Mer att grotta i problemlösning än snabba puckar som nu. I slutet började vi prata lön.

Jo hej och hoppsan, 5300 kr lägre i månadslön än jag har nu!!!


Förmånerna är att det är 7 veckors semester, fria läkarbesökskostnader, att staten står för högkostnadsskyddet för läkemedel. Hur ofta går jag på läkarbesök?  Mer semester däremot är värt en del.  Snygga, nya, rena och fräscha lokaler är också värt något. Att slippa pendla är också värt en del.  Men inte över 5000 kr/mån.


Den tilltänkta chefen bad mig ändå grunna på detta några dagar, väga in de statliga förmånerna och återkomma med ett mail som idag.


Deras jurister har inte ens samma lön som jag har. Va????? Hur hänger det ihop????


Nåväl, jag har grunnat och grunnat. Vägt fördelar mot nackdelar. Kommit fram till att jag inte är beredd att gå ner så mycket i lön. Så har jag tänkt på hur roligt jobbet verkar vara, slippa pendla, förmånerna. Och kommit fram till att jag kan tänka mig att vi går halva vägen var av de 5000 kr. Dvs jag får lov att minska mitt löneanspråk med 2500 kr och de får höja den högsta ingångslönen med 2800 kr.


Så har jag svarat i mitt mail. Har ingen aning om hur det tas emot, men redan på intervjun fick jag veta att min nuvarande lön är helt uteslutet att de kan erbjuda!!!!


Det känns lite mer korrekt för mig, men jag tvivlar på att det går vägen. För det lät som att det är omöjligt för dem att anställa någon som får så mycket mer betalt än alla andra, med rätt utbildning (som jag saknar). I så fall får det tyvärr vara så. Jag kan inte heller idka välgörenhet, genom att jobba gratis.


Så jag bara avvaktar svaret från dem. Till vänner, famij, kollegor har jag sagt att det är kört pga lönefråga!


 
 
Monica (gocka)

Monica (gocka)

17 juli 2012 06:55

Nä håller med dig. 5 tusen är ganska häftigt att gå ner i lön! Annars var det ju synd, med tanke på semester och andra förmåner. Och det är ju bra att du inte är sjuk så att du behöver uppsöka läkare, men där vet man ju inte vad som händer i dag, i morgon, om 1 månad..... Men som sagt 5 papp är mycket, 60 på 1 år!!!
Kan tala om att det nog inte bara var bloggspace (som vi skällt på så ini norden) som har krångel ibland, dina sista 2 inlägg finns med i 2 upplagor! (hihihi) Ha en bra dag. Kram.

http://locknetoka.blogspot.se

 
Mariina

Mariina

17 juli 2012 16:46

Hejsan vännen!
Så klart att du ska ha samma lön på ditt nya arbete. Men det ka vara skönt att slippa pendla för det kan vara jobbigt. Sköt om er alla och ha en fortsatt mysig dag.
Kramar ifrån Marina

http://terriermatte.bloggplatsen.se

 
Louise (Tankerum)

Louise (Tankerum)

18 juli 2012 10:23

Oj, det var stor skillnad i lön!?
Jag jobbar statligt nu och vet att det finns andra ställen som betalar mer, men jag kommer från industri och privata småföretag, så jag har lite annat att jämföra med också. Har aldrig haft det så bra som nu, ur den aspekten. Jag tjänar numera mer än min man, vilket är något nytt och som jag får en pik om ibland...hihi

Men väldigt modigt av dig att över huvud taget ta steget och försöka göra en förändring i din situation. Tufft och bra gjort. Man vet vad man har men man vet inte vad man får, och trygghet blir viktigare med åren.
Då får vi se vad som händer framöver... Kram och lycka till

http://imitttankerum.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards