surridurr

Alla inlägg den 7 september 2014

Av Eleonor - 7 september 2014 23:43

Om bara en vecka är det dags att göra det högtidliga att rösta!

Förr har det för mig varit något högtidligt, som man gör just på valdagen även fast man långt innan vet hur man ska rösta.


Men sedan jag hade mitt "uppbrott och lämnade huset" har jag börjat fuska på högtidligheten genom att förtidsrösta. Så även i år.


Men min åsikt är fortfarande densamma. Det är mycket viktigt att så gott det går sätta sig in i politiken, granska vad dom håller på med, granska vad dom vill, granska om de för den politik som de påstår sig vilja följa.


Barnbarn lär sig i skolan att det finns olika val (riksdag, landsting och kommun) även i yngre åldrar. Nea undrade varför inte barn får rösta? Barn kan också lära sig förstå och sätta sig in i vad som händer.  Har du röstat mormor? På vilket parti? Edmund hade också funderingar. Vad tycker du, vad ska eller har du röstat på farmor, undrade Edmun igår?

Eftersom jag redan röstat, har en åsikt, har varit politiskt aktiv så bestämde jag mig för att svara dem hur jag röstat. Noga med att svara på deras frågor om varför.


Edmund är en smart person. Tillsammans med en klasskompis testade de att starta ett nytt parti på sin skola. Deras parti heter KP och betyder det "Kollektiva Partiet".  Deras frågor är att vi ska leva i en förnyelsebar miljö. Där alla är lika värda. Det sla vara billigare, eller kanske gratis att åka buss. Mer miljövänlig effekt som driver bilar. En biogasanläggning.


Bra jobbat av Edmund!

Av Eleonor - 7 september 2014 23:29

-Mormor, det går ju bara att ha en enda mormor, men om det skulle ha gått att ha hur många mormorar som helst, så skulle du ändå vara min alldeles egna, älskade favoritmormor, och det vill jag att du ska komma ihåg när du dör, sa Nea idag.


Fniss!!! Det är ett superbra betyg.

Hennes pappa har en moster som är allvarligt sjuk i cancer. Den här sommaren har de varit och hälsat på henne.  Så det är såklart lite aktuellt för Nea att fundera över det här md livet och död.


Så hon har frågat om jag är på väg att dö och om jag vill att hon ska plocka blommor till min begravning!!


Fniss, blir ju lite lustigt. Men såklart jag följer med i hennes tankar/funderingar. Har förklarat att man vet  aldrig när man kommer att dö, men såklart att jag vet att jag kommer att dö, att det blir ett helt liv före henne, men att jag inte alls just nu känner mig döende.

Men jaaaa, såklart det är jättefint med handplockade blommor på begravningen. Och jag kommer vara sååå nöjd över att vara världens bästa mormor!!!

Av Eleonor - 7 september 2014 23:20

.....min erfarenhet från bloggspace.


Blir bara galen på sånt. Under fredagskvällen och lördagen gick det inte publicera foton i inlägg på wordpress.com. Gick det inte göra inlägg alls. Inte heller att kommentera. Ska det fortsätta så här???


Lyckades dock nu ikväll att kommentera på en inlägg från igår.  Skriva inlägg går också bra - men att publicera.....NJ där skiter det sig.


Funktionaliteten är så mycket bättre på wordpress än här och än i bloggspace. Men jag vägrar att blogga med allt det teknikstrul som var i bloggspace, igen.


Så komplicerat det kan vara, i i-världen!

Av Eleonor - 7 september 2014 22:43

 

BARNVAKTERIET

Lika fint väder idag. Vistats en hel del på en lekpark här i närheten. Plockat undan det mesta efter en hel helg med barnbarn, packat ihop deras saker, tvättat undan en del av deras kläder.

Framåt kvällen uppmanade jag dem att lägga sig i varsin soffa i vardagsrummet. Vilket de inte alls ville, för dom var inte trötta Men mormor var lite bestämd så det blev så ändå. Det är ju skoldag i morgon.  Toksomnade gjorde dom kvickt.  Strax efter kl 22 kom Cissi och hämtade dom.


SUMMERING

Det har gått otroligt bra hela helgen. Så mysigt att få rå om dem ordentligt sådär. Har haft både roligt och mysigt. Ett antal gånger har jag också fått träda emellan i pågående syskonbråk och reda upp ett och annat.  Fniss, sånt som jag tror alla vuxna med barn får göra ganska ofta. Har också haft ett förtroeligt samtal med Nea idag som man kanske kan kalla "tjejsamtal" även fast det är mellan mormor och liten flicka.

Visst känns det i kroppen att ensam ansvara för två ganska intensiva barnbarn under 3 dygn. Förstår fullkomligt att den biologiska klockan fungerar. Det är inte meningen man ska ha småbarn i 50-60 årsåldern. Längtar ändå till nästa gång.


LITE SENARE PÅ KVÄLLARNA

Har jag stundtals läst högt för Nea ur boken jag håller på att läsa som heter "min mormor hälsar och säger förlåt". Nea vet att det handlar om en något knepig mormor som flickan i boken har. Mormordern vägrar imponeras av "överhögheter", vägrar absolut att acceptera att hennes mobbade barnbarn samt en av de pojkar som har givit henne en blåtira ska tillsammans med marodören be varandra om ursäkt, och hon slår näven i rektorns bord för att visa att hon menar allvar. Mormodern bryter också emot alla lagar/regler som hon tyker är onödiga.  Svär och domderar.

Nea fnissar förtjust och tycker det lite, lite handlar om henne och mig.  Ikväll när jag läste ett avsnitt i boken om då flickan nästan börjat få sin mormors beteende, ger sig på en man i en bil med att slå en bok i hans motorhus upprepade gånger för att att irriterat tutat i sin bil då flickans mamma kört fr sakta. Hon svär och domderar.  En polis lägger sin hand på flickans axel och undrar om hon behöver hjälp. Flickan talar om att hennes mamma är gravid (sant, och undrar om hon ska föda barn på mannens motorhuv, eller???)

Polisen blir hispig, går till mamman i hennes bil och undrar om hon kan köra? Det kan hon. _Lugn, jag lotsar er, säger polisen och drar iväg mot BB med blåljus på. Mamman är verkligen höggravid men inte alls på väg till förlossningen.  Men hon måste ju haka på och följer polisbilen.


Det pinsamma är då de kommer fram till akutintaget så rusar polismannen in på sjukhuset. Efter en stund kommer ett par sköterskor utrusande med en bår.  Det allra mest pinsamma är att mamman är chef på sjukhuset.


-Vad skulle mormor ha gjort nu, undrade mamman (mormor har nyligen dött)? Kört härifrån med en rivstart, säger flickan, vilket mamman till slut bestämmer sig för att göra.


Det här tycker Nea är alldeles vansinnigt roligt.  Mormoderns tokigheter. Svordomar som finns med i boken. Relationerna de närmsta har till varandra. Tror faktisktjag ska börja om från början och läsa den här boken högt för henne, fast det är en vuxenbok.



Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards