surridurr

Alla inlägg den 6 september 2014

Av Eleonor - 6 september 2014 22:42

Har haft en intensiv och fin lördag. Dagen började i grått men mitt på dagen blev det ännu en dag med strålande solsken.


MYSTERIUM

Nea (8-årigt barnbarn) tog igår av sig ett par tights. Sedan dess är de spårlöst försvunna. Hur kan det vara möjligt? Vi har letat överallt. Hon har ingen aning om var hon lagt dem. Hur kan de bara försvinna?


MUSIK PÅ STAN

Barnen och jag gick ner på stan. För att lyssna på kära sonhustrun Amelie (trubadur) som spelade och sjöng utanför en valstuga. Hur trevligt som helst. Sonen Lucas, och deras barn (mina barnbarn) Edmund och August var med. Helt underbart att ha fyra barnbarn omkring sig samtidigt. Kusinerna hade roligt med varandra och rusade runt bland alla valstugorna på torget.

 


PÅHITTIGA BARNBARN

Har jag. På torget finns en fontän där alla fyra satt en liten stund alldeles stilla. Olikt mina barnbarn att sitta stilla. Gick dit för att njuta av ögonblicket. Och då förstod jag varför de var så stilla. De tre äldsta roade sig med att sätta skosulorna på vattenytan. Nea lyckades dock lura lillebror Wille att helt och hållet stoppa ner fötterna, med strumpor och skor under vattenytan! Suck! Inte så kul för honom att resten av dagen gå omkring i dyngsura strumpor och skor. Dom hade också någon slags lek där Nea satt högst upp och var drottning över fontänen. Edmund, 10 år gick sedan runt bland alla valstugorna på torget och berättade att hans kusin Nea är drottning, fniss!!! De blev säkert väldigt undrande allihop.


 


EFTERMIDDAGEN

Väl hemma igen förbereddes en picnic. Vildris och sprödbakad torskfilé, tomater och jordnötter blev maten. Mat, dryck tog vi med oss ut till gården där jag bor. Kompisen Suz som också bor i området, och som även hon var barnvakt till två barnbarn hade vi stämt möte med. Så vi käkade allihop tillsammans. Våra barnbarn måste helt enkelt ha fått totalt utlopp för all sin energi den här eftermiddagen/kvällen så som de hela tiden sprungit omkring.


HEMMA IGEN

Strax efter kl 21. Hade lovat barnbarnen att de skulle få vara upp ovanligt länge. Blev en barnfilm. Wille somnade i soffan trots att han inte var ett dugg trött. Nea ska nog hamna i säng snart hon också.



Av Eleonor - 6 september 2014 00:41

Nea liksom jag är ju en riktig morgontröttis. Inte Wille. Har bett honom att tjoa och sjunga så att vi andra måste vakna!


Tanken är att vi ska vara uppe i tid. Så att vi hinner ner på stan där kära sonhustrun Amelie ska uppträda som trubadur kl 11.00

Partivännerna har föreslagit en släktträff på torget för mig. Fniss, det blir bra det. Att få lyssna på Amelies sköna sång, samt träffa Lucas och bröderna Bus.


Handla. Diger lista.


Framemot sen eftermiddag/kvällning kanske vi ska äta ute på vår gård tillsammans med min goda vän Suz och hennes barnbarn, om det nu blir så att hon ska vara barnvakt.

Av Eleonor - 6 september 2014 00:16

Även Nea lite förkyld och hängig. Blev en lugn kväll.


Förhandlat med barnen om vilken middag vi ska ha. Hur morgondagen ska se ut, vilken middag vi ska ha då och vad vi behöver handla.

-Vad snäll du är mormor, säger Wille helt plötsligt! Va???

-Mormor, älskar dig, säger han sen. Sånt gör inte ont. Eller hur?

-Vet du en sak, frågar jag Wille, jag älskar dig också!


En del syskonbråk har vi traglat oss igenom också.  Annars en mysig kväll.


Ingen av barnen var trötta hävdade de.

-Vi får vara uppe hur länge vi vill hävdade Wille. Hahaha, jag vet exakt vilka deras rutiner är, så det gick jag inte med på.  Men att tumma litegrann på reglerna är en far-/morsförälders rättighet.


Kvällen blev lite sen för Willes del. Han skulle absolut se barnfilmen klart, som vi såg på hans begäran. Till slut ville han byta soffa, han ville ligga raklång i en annan soffa och att jag skulle vara är och killa honom på ryggen. Han somnade bums. Och jag bar in honom till bäddsoffan i gästrummet.


För Nea var det dusch som gällde. Efter balsambehandling av hennes långa hår var det kamning som gällde och därefter sagobok, från Skrattkammaren.

Tror att det här var en saga som inte var så kul. De var från den sista boken, nr 10 i serien. Wille hann inte med någon godnattsaga. Måste nog kompensera detta i morgon.

Nattning. -Ja eller så stannar jag här med dig mormor, sa Nea.

Nattning, utan protester. Och hon toksomnade där bredvid Wille i bäddsoffan.


När vi bäddade bäddsoffan pågick syskonbråket för fullt. Där var ilska. Bråk. Tom slagsmål. Till mormors regler tog överhanden.  Två tillfälligt sura barnbarn.  Vi höll på med bäddning av bäddsoffan. Nea ville ha rosa lakan. Så blev det. Wille var sur och arg precis så som femåringar kan vara. Han tänkte INTE sova med rosa påslakan och kudde.  Han hann aldrig se hur det blev.


Men i morgonbitti då han vaknar kan han se att han sovit under ett blå och vit-randigt påslakan och på en kudde med samma mönster.


Nea ville veta var jag kommer att sova. Berättade att jag kommer att sova i min säng i mitt sovrum. -Visst får jag komma till dig inatt om jag vaknar, undrade Nea.  Självklart får hon det.



Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards