surridurr

Alla inlägg under augusti 2014

Av Eleonor - 23 augusti 2014 19:43

Några få regndroppar under ett par minuter.  Ömsom soligt för balkongvistelse, ömsom mulet. Inte kollat tepmeraturen, men visst måste man säga det fortfarande är sommar då det är kortbyxe/tshirtsväder?


Ingen rask lite längre promenad idag, mer än fram och åter till affären för att kompletteringshandla lite.


Började läsa en av mina nya böcker och fastnade totalt i den. Kommer snart att vara utläst!

Av Eleonor - 22 augusti 2014 20:22

Fredag 22 augusti 2014

 

........innan jag börjar jobba, åtminstone halvtid.


Höstmarknad

En marknad jag verkligen gillar, därför att där finns inget skräp utan det är en marknad där det säljs av närodlat och ekologiskt. Marknaden är alltid tre fredagar så här års. Lite tokigt för många jobbar ju igen nu. Borde kunna vara någon lördag också kan jag tycka. Eftersom jag fortfarande är sjukskriven kunde jag för första gången gå på marknaden. Gillade verkligen att gå där. Fanns buketter med höstastrar, fina solrosor att köpa. Varor från ett lokalt gårdsmejeri, ostar, ostkakor osv. Där fanns kött från lokala, ekologiska bönder. Där fanns svamp, färska bär, hemkokt sylt, hemkokt svagsötat lemonad, hemkokta safter osv. Och kryddor, rotfrukter, bönor, lökar, gorkor, squash, tomater, potatis osv. Jag var helt lyrisk!


Böcker

Efter höstmarknaden då väskan redan var full gick jag ett postutlämningsställe för att hämta 9 böcker jag beställt. Kartongen fick ju inte plats! Hm därutanför tobakshandeln satte jag mig i solskenet och slet upp kartongen. Då jag slängt kartong och bubbelplast som fanns runt böckerna så fick de plats  väskan. Men nöd och näppe.


Smartphone

...jag har tycker jag inte alls är något annat än en dum telefon. Funktion efter funktion har slutat fungera. Helt otroligt att någon går sönder när det finns garanti kvar. Så jag var in på Phonehouse och lämnade in den. Med så många fel det var på den så tvivlar jag på att de kommer att reparera den, men får väl se.


Glasbanken

Var nästa anhalt


Valstugorna

Gick jag förbi på vägen hemåt. Gick in till Bertil och babbla lite över en kopp kaffe. Var länge sedan jag pratade med honom så det var ju lite roligt. Vi pratat politik, praktiska frågor kring valet och med folk som kom in i stugan. Trevligt.


Hemma

Trodde jag skulle bli tokig innan jag lyckats släpa hem alla varorna. Puh! Upp med alla varorna på bordet. Nu har jag potatis hemma igen. Dessutom närodlad. Fräsch härlig närodlad sallad, gurka, två majskolvar, blomkål, hemkokt hallonsylt, hemkokt rabarberlemonad. Nio olästa böcker (lycka). En flaska renat - så nu är det bara att sätta igång med likörtillverkning igen (sånt som jag gör när jag är frisk, om som vännerna saknat).


Middag

Blev rtvå kokta, supergoda, närodlade majskolvar. Mums!! Med iskall rabarberlemonad till. Mumsmums!


Städ

Ja efter att ha vilat med fossingarna i högläge igen så blev lite sånt gjort också. Fortsättning i morgon.


Vädret då

Strålande fin sommardag. Härligt

Av Eleonor - 21 augusti 2014 23:55

Jag inbillar mig att empati både är något vi föds med en förmåga till, samt lär oss i vår sociala tillvaro med varandra.


Men så finns ju psykopater. Som saknar förmågan till empati. Varför då? Född till psykopat, eller utvecklats till psykopat pga negativ miljö?


Vill gärna veta vad du tror, tycker!


Vad innebär empati?

Har vi empatisk förmåga pga arv eller miljö?

Är det någon skillnad på vår empatiska förmåga beroende på om vi lever i landsbygd eller storstad?

Någon skillnad på vår empati beroende på vår egen ålder?



Av Eleonor - 21 augusti 2014 23:32


 


Fick en rolig idé av en bloggvän, genom hennes senaste inlägg.


Så här är det. Jag är med i en bokläsecirkel. Roligt och trivsamt. Ett gäng som träffas med cirka 1,5 månaders mellanrum. Helt opretantiöst. Fikar tillsammans, pratar om den senaste boken vi alla har läst. Var och en berättar vad hen tyckte om boken först och främst. När alla har fått berätta blir det lite fri diskussion. Så påminner vi oss själva om vilken bok det redan är bestämt vilken bok vi ska läsa till nästa träff.

Och så pratar vi om vilken bok vi ska läsa på nästnästa träff. Försöker se till att alla får komma till tals och får bestämma vilket bok de ska vara. Det här är faktiskt riktigt roligt.


Är också med i en middagscirkel. Det gänget träffas ungefär 4 gånger per år. Vi turas om att vara den som ska bjuda på mat hemma hos sig. Det handlar inte om att överträffa varandra om tjusiga maträtter. Det kan lika gärna varsin pizza. Alltså inget stort fokus på själva middagen. Utan vi träffas, äter och umgås tillsammans.


Nu fick jag idéen att vi också borde ha en diskussionscirkel. Där vi bara träffas för att diskutera något till synes enkelt, nämligen ord. Idén fick jag genom blogvännen "gammelmormorn" som med någon vän först diskuterade ordet "stolthet".  Vad innebär det? Känner man ofta eller sällan stolthet? Skillnad mellan män och kvinnor? Osv. Vid ett senare tillfälle hade de diskuterat ordet "empati". Förstår att det inte kommer gå att samla en "ordgrupp" även om det är en rolig idé. Men det kanske går att göra något på bloggen?

Av Eleonor - 21 augusti 2014 22:03

Torsdag 21 augusti 2014


 

Ja så är läget på sina håll som drabbats av översvämningarna.

Det här är läskigt. Vad är det vi har ställt till med på vår planet?  Värmen som smälter isarna, torkan med större brandrisker och översvämningarna.  Allt det här är sådana varningstecken vi skulle få som bevis för vad vi ställt till med. På lite sikt kommer höjningen av vattennivån. Dags att planera sjöfart som arbetspendlingstrafik istället för bussar, tåg, t-bana?

Skämt åsido - det här är också såå viktiga frågor att ta hänsyn till då vi röstar.


Varm och fin sommardag. Så länge man vistas utomhus i tshirt och kortbyxor måste man väl kalla det för sommardag, eller hur? Mitt på dagen kom ett mörkt moln som såg lite hotfullt ut, men nolnet var strax borta igen.


Idag har några kompisar åkt iväg på en veckas semesterresa till Turkiet. Det här bokades i april, så jag kunde helt enkelt inte välja att åka med. Var då i så pass dåligt skicka att jag absolut inte skulle ha kunnat åka med. Var då omöjligt att veta hur läget skulle vara idag. Men visst skulle det ha varit roligt att åka med om jag då hade vetat hur det är nu.


En rask promenad ner till sjukhuset idag igen för ytterligare provtagning. Men nu får det i alla fall vara nog till i oktober då det är dags för nästa provtagning. Innan dess har jag två telefonläkarträffar samt ett läkarbesök inbokat också. Undrar om proverna snart ska vara tillräckligt bra för att det kommer att räcka med alla dessa provtagningar samt alla tre läkarbesöken var tredje månad?



Av Eleonor - 21 augusti 2014 00:16

  • TV-reklam
  • Telefonförsäljare

Huvva!


Försöker undvika reklamkanalerna. Just för att de är reklamkanaler. Men ibland hamnar jag där ändå. Har nu två kvällar i rad hamnat i reklamen trots zappande, och med reklamen om Voltaren-salva. Vilket trams, den har ingen som helst effekt allena.


När jag för min musarm skulle ta Voltarensalva emot smärtan hånflinade jag mot läkaren och talade genast om att den har samma effekt som att smörja in huden med vaccelin eller skokräm.

Läkaren höll med. Men bad att få tala till punkt.  Han hävdade att Voltarensalvan tllsammans med den starka smärt- och inflammationsdämpande medicinen skulle verka.

Han hade rätt. Men voltarensalvereklamen är rent tramsig.


Telefonförsäljare är ett riktigt gissel. Avskyr sådant. Höll på att bli galen för en månad sedan över alla förbaskade försäljare börja ringa på min mobi. Ett jäkla ofog.  På de samtal jag svarade på upplyste jag försäljaren om att jag inte tillåter att de endaste en enda gång till ringer till mig. De flesta samtal med okänt nummer som ringer låter jag bli att svara på.  Mitt problem är dock att displayen visar "okänt nummer" även då sjukhusen ringer mig.

Installerade därför truecaller som analyserar och varnar mig för att svara på vissa samtal. Appen spärrar kända telefonförsäljaren för att komma fram alls. Skitbra.

Men kan det vara den appen som helt plötsligt slukar telefonens batteri?


Ledsamt att det inte finns Nixtelefoni på mobiltelefoner!

Av Eleonor - 20 augusti 2014 23:44

......är det värsta jag vet.


Numera har det blivit ett gott skratt bland de närmsta vännerna om hur jag köper dator på dator pga strul. De fnissar gott åt det. Det tål jag nu i efterhand. Men irriterande att behöva köpa en dyr dator, för att ett par månader senare behöva köpa en nya dator till pga teknikstrul.


Blir bara så rabiat arg då sånt här strul inträffar så jag går över gränsen och gör något som egentligen inte är rationellt och bra - köper nytt!!


Datorproblemen är lösta. Nu har jag en inköt i maj samt en inköpt för någon vecka sedan. Lite i onödan. Men kom ändå bra till användning.


Nu är det telefonen. En sk smartphone, som inte är det minsta smart. Den ena funktionen efter den andra slutar fungera. Den slukar batteri. Samt att då batterinivån når ner till 83% slutar telefonen fungera alls. Innebär att den endast fungerar då den är elansluten. Irriterande. Nej, MYCKET irriterande. Inköpt i mars 2013.


Tagit reda på, till min förvåning, att det inte är 1 utan 2 års garanti på den. Måste alltså läna in den för reparation. Då blir jag utan telefon. Det fasta telefonabbonnemanget är sedan länge uppsagt av mig. Men jag vill inte vara helt utan telefon då jag skickar in min telefon för reparation. Dessutom måste jag hitta inköpskvittot på den. Jag som alltid kastar kvitton efter någon vecka.......!


Skickat efter en ny telefon jag kan använda när nuvarande är inne på rep. Måste också försöka hitta någon dokumentation om att jag köpte telefonen då jag gjorde det.


Då jag babblade med syrran idag och berättade om mitt telefonbekymmer blev hon orolig. -Nej Nåre, säg inte att du nu köper en ny 6000 kr:s telefon för att låta reparera din ett år gamla telefon - det här är ju vansinne!

Så illa var det inte, även om jag i ren ilska kan göra dumma affärer. Jag har beställt en gammaldags, enkel, billig telefon med kontantkort. Som jag ska använda i väntan på att jag får tillbaka min korkade smartphone!! Inga andra funktioner än telefon, sms, mms och kamera. Telefonen skulle garanterat komma inom 1-2 dygn lovade Netonnet. Två dygn är det idag. Ingen ankomst av telefon. Vilket också gör att jag blir arg.


Kanske ska ringa till Netonnet i morgon och säga upp bekantskapen med dem??



Av Eleonor - 20 augusti 2014 20:33

Onsdag 20 augusti 2014


Barnen kom tidigt i morse. Efter frukosten var det dags att gå till bussen. Båda barnen var så finklädda. Vi lyckades undvika spill på de fina kläderna under frukosten.

För Neas del blev det ett kärt återseénde av klasskompisar. De kramade varmt om varandra.  Nea försvann med sina klasskompisar in till deras klassrum efter att jag fått en bamsekram.

Wille och jag gick in till F-klassen (detsamma som 0:an).


Jättespännande att få vara med. Det kommer att vara samling varje dag. Lek varje dag. Mycket utevistelse. Läraren pratade om dagens datum, vilkasom har namnsdag. Sedan frågade han om någon vet vilken månad det är. Wille var snabbast att räcka upp handen, och svarade att det är april, fniss. När det var utklarat vilken månad det är var frågan vilket år det är. Wille snabbast att räcka upp handen igen och hävdade att han vet svaret.  Och fick svara igen. Det är höst svarade han tvärsäkert. Mormors Plutt.


Rektorn kom in och presenterade sig . Hon undrade om barnen vet vad en rektor är. Ja, det är den som bestämmer, svarade en elev. Var ju ett bra och enkelt svar. Varför konstra till det?


Efter samlingen var det lek för barnen. För som läraren sa, såklart att sexåringar måste få mycket lek. Under tiden pratade han med oss föräldrar/mormor. Mycket information. Fick som tur var med allt skrivet på ett papper.  Blankett att fyllas i delades ut till oss vuxna. Med kontaktuppgifter till båda föräldrarna samt ytterligare en person. Kunde inte tänka mig att den här ytterligare personen skulle kunna vara någon annan än jag så där fyllde jag i mina uppgifter.


Inför nästa pass skulle vi vuxna lämna klassrummet. Och det gick alldeles utmärkt bra för alla barnen.


Dagens väder då? Något grått och småkallt före kl åtta då vi skulle till skolan. Men redan en timme senare soligt, varmt och fint igen. En halvtimmes regnskur på eftermiddagen. Soligt och fint igen.


Efter en stunds paus hemma dags för nästa aktivitet.  Nu skulle kalufsen vårdas. Hårfrissan menar att mitt hår växer väldigt fort. Lärde mig också att hår och naglar växer alltid fortfare på sommaren, jaha!! Blev en del att klippa. Sedan slingor. Aj, tycker det blir mer och mer smärtsamt med den där gummimössan där hårtestar ska dras upp med typ virknål. Så smärtsamt att tårkanalerna drabbas av översvämning. Ungefär som i Halland, kändes det som.

Frissan och jag babblade om ett av mina favvoämnen, bär. Hon hade hört samma program om de norrländska bären, jämfört med södra landets bär. Vi var överens om att det är ett elände att det inte går att få tag på krusbär längre, om man inte känner någon som har för mycket krusbär på tomten. Vi var båda överens om att krusbärssylt är superdupergott. Vad jag inte visste är att den sylten är perfekt att servera tillsammans med ost och kex!


Hemåt igen.


Babblade en bra stund med Kjell utanför porten. Om ditt och datt. Under tiden kom Dårpippin ut. DP är en alldeles tossig granne vi har som ständigt bråkar med grannar. Han har ett rent sjukligt beteénde dessutom. De flesta av oss grannar har hamnat i hans onåd. Så vi är strikt förbjudna, av honom, att hälsa. Så DP:n kommer ut från porten, är synbart irriterad över att Kjell och jag står och pratar med varandra.


Kort därpå är han tillbaka igen och ska in. Nu är det helt uppenbart hur galet arg han är igen, som så många gånger förut. Vit av ilska. Snudd på att tugga fradga. Ska knappa in portkoden men han är så vansinnigt arg så fingar, händer och armar bara darrar. Försöker knappa in portkoden. Misslyckas pga sin ilska. Fniss.


Bloggvänner från bloggspacetiden är väl insatta i den här tokens beteénde.


Jag står lite med sidan/ryggen emot honom. Ser absolut vilka svårigheter han har att klara av att knappa in koden.  Kjell som står mittemot mig har full blick över DP:n. Och när Kjell ser DP:ns bevär med att knappa in koden i sin frustration över att Kjell och jag står och pratar, så ler Kjell. Ett helt underbart leénde. Han må vara gammal, men hans leénde får honom att bli en liten buspojke. Och hans äkta leénde gör att  DP blir ännu mer frusterad!


Fniss, Kjell och jag slutade prata med varandra och bara betraktade Dårpippin. Till slut lyckades han med sina skakande armar slå in rätt portkod och pilade snabbt upp.


Hunnit med lite telefonsurridurr också. Förvarnat K om vilket skick DP:n var i idag. Det där beteéndet brukar vara upptrappning till att något kan hända. Mycket riktigt. Hon ringde tillbaka ett par timmar senare. Då hade hon upptäckt att lite sopor som tidigare legat under sopnedkastet (tappat av någon?), nu var inföst framför hennes egen dörr!

Jävla gubbjävel!!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards