surridurr

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Allt vi aldrig gjorde med varandra

Av Eleonor - 19 augusti 2014 23:10


 

Författare: Inger Alfvén


Aldrig läst något av den här författaren förut. Oj, vad jag har missat.


Det här är en bok som kanske kan beskrivas som ett relationsdrama. Något som inte lockar mig alls. Men köpte den i all fall, låg bra till bland de mest omtyckta böckerna. Sparade boken till sist i min dåvarande trave av olästa böcker, för att den lockade mig minst.


Men oj.......vilken bok! Snacka om omöjlig att lägga ifrån sig. Måste bara hela tiden läsa nästa kapitel också för att få reda på vad som hände sen. Så fortsatte det till jag läst ut boken. Tänkte till och njöt lite av slutet.


Marianne och Harald lever på en bondgård. Inte ett helt problem- smärtfritt liv. Det blir skilsmässa. 11-åriga dottern Viktoria flyttar med sin mamma till stadsliv tillsammans med Perry (mammans nye älskade) och han son Max i samma ålder som Viktoria.

Dottern vill inte bli styrd. Hon rymmer tillbaka till pappa och hans nya kvinna Sonja, pappa har pratat om att hon kan få en egen häst om hon bor kvar hemma på hans gård.


Till sin förtvivlan upptäcker Viktoria att Sonja övertagit hennes mammas säng i deras sovrum. Och hon rymmer åter till mamman och Perry.


Blir aldrig någonsin ett liv så som Viktoria haft det innan föräldrarnas skilsmässa. Sviken som hon känner sig förlåter hon aldrig sina föräldrar för skilsmässan.


Viktoria blir vuxen och överraskar sina föräldrar med att hon ska gifta sig med Jonas på pappans bondgård. Jonas, som föräldrarna knappt träffat mer än flyktigt. Hon tvingar pappa att betala bröllopet som han inte har råd med. Att Sonja ska förbereda och ordna allt. Informerar i sista stund sin mamma som nyligen blivit änka.


Marianne och Harald blir oroliga, var och en på sitt håll. Sonja vill inte betraktas som en arbetshäst. Är Viktoria en odrägligt bortskämd unge som gör precis som hon vill och låter andra ta konsekvenserna? Eller är hon ett barn som "gick sönder" vid skilsmässan?


Hur går det för olyckliga Sonja? Och för deprimerade Harald som står på ruinens brant? Hur går det för olyckliga och sörjande Marianne? Hur går det med Viktorias bröllop? Och hennes knepiga relation med den omöjlige styvbrodern Max?


Bröllopsgästerna strömmar in.......


Spännande läsning. Billig att köpa nu som pocketbok.



 
 
Ingrid

Ingrid

20 augusti 2014 21:17

En bok som jag lägger till i mitt minne.

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

Eleonor

20 augusti 2014 21:49

Vad roligt.
Numera köper jag mestadels billiga pocketböcker. Som kan sparas. Lånas ut. Eller skänkas till andra. Den här boken är sådan jag kan tänka mig ge bort, men inte utan eftertanke. Det ska vara till någon som jag tror kommer att tycka om boken lika mycket som jag gjorde.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards