surridurr

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Söndag 10 augusti 2014

Av Eleonor - 10 augusti 2014 21:42

 


Ett komplett bär-freak är jag. Men den här underbara vinbärssäsongen är tyvärr över.


 

En häck av de här vita rosorna hade vi vid ingången till villan.


 

Så här års går minnena till alla kräftfiskessäsonger under åren. Det var spännande och engagerade hela familjen. Något barnen alltid kommer att minnas, och ha kunskap om hur hanteringen går till, hygienmässigt och djuretiskt så att kräftorna dog ögonblickligen. De äldsta barnbarnen minns det också.


Idag har jag haft det yngsta barnbarnet hos mig. Han sov ända till 9 i morse. Den här gossen brukar annars vakna före 7 på morgonen. Man kan ha så mysigt tillsammans med en 5-års kille. Spela spel är alltid roligt. Han tycker också om leken "hitta på en saga" liksom mina barn gjorde då de var små. Man börjar hitta på en saga, och precis när det blir som mest spännande slutar man berätta, för då ska nästa person berätta vidare osv.


På eftermiddagen kom Cissi och Nea för att hämta Wille. Nea berättade "mormor jag vill också sova över hos dig", så vi bestämde att det ska hon göra i morgon. Wille blev lite sur för han tyckte det var orättvist om hon får sova över hos mormor i morgon, men inte han. Försökte förklara att han har ju fått sova över till idag, men inte hon. Enligt hans åsikt var det helt i sin ordning, men våldsamt orättvist om hon ska få sova över utan henne. Fniss!


Kommande veckan ska jag ha Cissis barn här varje dag medan hon jobbar. Den här veckan börjar hennes arbetstid samtidigt som barnens fritids öppnar. Vid 6-tiden på mornarna kommer barnen hit.

Inte lätt att vara ensamstående småbarnsförälder samtidigt man har ett heltids krävande arbete.

 
 
Ingen bild

pearl1

11 augusti 2014 05:03

Hej...Har en buske med röda vinbär o en svart..Svärmor brukar få av de röda.( vill inte ha av de svarta). Resterande blir "fågelmat" om de nu vill ha dem....LoL...

Eleonor

11 augusti 2014 08:54

Meeeen bären som du kan göra så mycket gott av!
Äta som de är
Kräm
Saft
Sylt
Vin
Paj
frysa in till senare tårttillverkning

 
Lena i Lyckebo

Lena i Lyckebo

11 augusti 2014 20:20

Men börjar även sambon vid den tiden så det inte passar med barnens lämnande på dagis? Nere hos brorsan så växer det vinbärsbuskar, dom ger inte så mycket bär för näringen i jorden är lite si så där.

http://lena-i-lyckebo.bloggplatsen.se

Eleonor

11 augusti 2014 22:13

Sambon sticker hemifrån ett par timmar tidigare ändå. Båda barnen är på fritids nu. Nea ska börja i 3:an och Wille i 0:an.
Kramis

 
Ingrid

Ingrid

11 augusti 2014 20:25

Mina röda vinbär ligger i frysen.Fast de Svarta vinbären tycker jag är mycket godare,och lättare att plocka.

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

Eleonor

11 augusti 2014 22:08

Mums att ha egna bär i frysen. Jag gillar både de svarta, röda, vita och gröna. Ärligt talat tycker jag det är samma smak på de vita som de röda. De gröna är inte fullt lika goda.
Fniss, vi hade 44 bärbuskar på villatomten. Plus hallon. Plus två körsbärsträd. Plus två äppelträd. Plus aronia. Plus två plommonträd. Plus rabarber. Plus smultron. Plus mycket blåbär.
Som du förstår höll vi barnen med familjer, samt oss själva helt självförsörjande på all saft, sylt, bär, hemgjort vin året om!
Fast det var förstås en del jobb med det också.
Kram

 
mlisan

mlisan

11 augusti 2014 22:35

Fint att ha någon som ställer upp när det krånglar med arbetstider och barnens fritidstider. Kram på dig!

http://mlisans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards