surridurr

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Lördag 9 augusti 2014

Av Eleonor - 10 augusti 2014 01:24

  

-Mormor, jag är inte alls trött, var det en kille som sa strax innan det här fotot togs!


Tycker det här är konstigt. Då och då påstår SMHI att nu ska det bli regn och/eller nu blir det lite svalare. Skojar dom eller?

Samma klibbiga värme, 32 grader fortsätter. Ja utom den stunden i går då förstås då Suz och jag satte oss ute på soldäck, ute till havs.


William ringde och frågade "mormor, får jag sova över hos dig inatt"? Såklart han får. Några kompisar frågade om jag ville följa med till ett ställe där det skulle bjudas på visor hela eftermiddagen och därefter ta ett dopp i en konstgjord sjö som finns här i kommunen. Det kändes inte så viktigt. Så Wille fick så gärna komma.


Visor och bad är förstås trevligt. Men jag förstår inte varför man ska bada i en konstgjord sjö, den här tiden på året, som dessutom är grund. Den sjön är populär hos en del väldigt tidigt på säsongen, då det är för kallt på andra ställena. Nu den här varma sommaren svalkar inte den sjön ett dugg. Inte vill man kliva ner i badkarstempererat vatten heller? Finns gott om sjöar och hav att bada i, som dessutom kan svalka lite.


Vi bestämde träff nere på stan idag, Wille och jag. Cissi och Nea kom så klart och lämnade honom till mig.

När han och jag blev själva undrade jag om han vill att vi direkt går hem till mig, eller om vi först ska gå in i affären och handla sådan mat som vi vill ha, eller om vi ska gå till något matställe och käka?

-Jaaaa, jag vill äta pizza, avgjorde Wille.


Så blev det. Han ville köpa lördagsgodis på ett speciellt ställe. Så blev det också. När vi skulle gå hem ville han hellre åka buss. Så blev det också. Tänk så mycket barnen kan få bestämma när det är ens barnbarn! Och det är väl lite så det ska få vara också?


Har förresten fått den nya datorn också, som jag beställde lite i onödan. Den kom med hem. Då jag skulle starta upp den var en klåfingrig Wille där och snabbt tryckte på en massa knappar så att jag blev tvungen att stänga av och börja om från början. Till slut sa jag ifrån ordentligt.


Nåväl, det ordnade sig. Vi satt i TV-soffan och mös då vi tittade på "Sommarlov" som han tyckte det var viktigt att se. Kramade om honom ordentligt och talade om att han är så fin och att jag älskar honom.

-Fast jag har svårt att låta bli att pilla på knappar och sånt, undrade han?

Fniss!!!

Han fnittrade gott över att jag älskar honom precis lika mycket ändå!


Sscchh, nu är det en hemlis, sa jag. Vi har ätit utemat, vilket Nea kanske blir avundsjuk för, vet att du får vara uppe max till 20-tiden när det är helg, men nu är det sommarlov, du är hos mormor......så du får vara uppe lite till!!!!


Wille blev superlycklig. Tyckte det var mycket spännande. Han lovade att inte skvallra för mamma. Då ville han gå lite längre ändå. Han ville se på en barnfilm.Jag tvekade. Den är ju inte slut förrän vid 22-tiden. Snälla, snälla mormor bad han!

Så ville han sova i soffan!!!

Näe, nu tvekade jag ännu mer. Snälla, snälla mormor, det är jätteroligt och spännande. Får du göra så hemma hos mamma, undrade jag?

-Näää, talade han ärligt om, men jag lovar att inte tala om det för mamma, sa han. Fniss, han tyckte verkligen det skulle bli spännande!


Följdaktligen bestämde vi vilken soffa han ska sova i. -Vilken soffa ska du sova i, undrade han? Jag sover i min säng i mitt sovrum sa jag.

-Snälla, snälla mormor du kan väl också sova i en soffa bad han.


Tror bestämt att mormor är extra snäll den här helgen. Om han nu tycker att det är så spännande att vi sover i varsin soffa och håller det hemligt för mamma (fniss), så OK då. Jag får lov att sova i en soffa inatt jag också!


När han skulle sova efter barnfilmen var han så trött att ögonen gick i kors. Men han hävdade att han inte alls var trött, bara lite. Han gick i alla fall med på att lägga sig på det sätt han önskade i den soffa han önskade OCH somnade ögonblickligen. Nu har han en liten filt på sig också, trots att det var något han inte önskade.


Gulleplutt!


Sedan han mötte John Blund så har jag ägnat mig åt att städa bland de digitala fotona jag har. Tidsödande. Men nu är det gjort.


Också städat i telefonen bland foton, och lagt in många foton i telefonbokens kontaktlista. Kul!


Telefonen slukar batteri. Har under kvällen laddat upp den till 100% för tredje gången idag. Har nu ändrat några inställningar till, i försök att få längre hållbarhet på telefonen utan laddning.

Enligt statistik i telefonen använder skärmen massor av batteriets kapacitet både under tiden jag använder den samt i viloläge. Tog nu bort Wi-Fi. Samt GPS som tar mycket energi. Minskade lite på ljusstyrkan på skärmen samt förkortade tiden då skärmen ska släckas efter inaktivitet. Ska bli intressant att se om det har någon effekt.

 
 
Ingen bild

Gun

10 augusti 2014 05:27

Underbart för er bägge, att få vara lite busig och frångå den vanliga ordningen! Det är ju ett privilegium som man bara kan få hos mor och far föräldrar ju!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards