surridurr

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2014

Kavalkad nr 2, om semesterresan

Av Eleonor - 6 augusti 2014 22:52

Del nr 1 skrevs 30 juli.


Rundtur kring Tärnaby. Just här fina Boksjön


   

Vi var in i Tärnaby kyrka just för att våran morfars pappa (nybyggare) är en av de hantverkare som gjort mycket av finsnickeriet inne i kyrkan.


 

Så vad det marknad i Tärnaby. Precis som på många andra marknader fanns där masor av skräp. Men här fanns i alla fall en del hantverk också.    

Den röda tegelbyggnaden till höger (Konsum) står på den gård där min mamma växte upp. Gården gick ner för sluttningen till sjön. "Blå vägen" gick inte där då.


Fortsättning följer i ett senare inlägg.


 

 
 
Louise

Louise

7 augusti 2014 11:55

En vacker plats, som jag kan tänka mig känns lite förstörd för dem som minns hur det såg ut innan vägbyggen och moderna hus och affärer tillkommit. Det brukar ju vara så.
Jag är väldigt ledsen över att jag inte har mer kort från den tid när vi bodde på landet vid sjön Tisnaren mellan Södermland och Östergötland. Jag har några få kort. Endast ett av huset i sin helhet. Inget av omgivningarna.
Nu, sedan många år, har de "rätat" upp vägen och asfalterat den. Det gör att allt ser annorlunda ut. Jag drar mig nästan för att åka dit för att jag blir så ledsen då. Det gäller att hålla ett hårt tag i minnena när det inte finns kort som kan hjälpa till ...

Kyrkan är jättefin. Ett vackert läge där vid vattnet ... :)
Måste kännas lite speciellt att veta att ni har en anfader som bidragit till arbetet i kyrkan.

http://imitttankerum.wordpress.com

Eleonor

7 augusti 2014 21:31

Javisst är det vackert och mycket spännande med tanke på att morfars far var en av de första nybyggarna där.

Har du provat att googla på platsen där ni bodde? Det kanske går att få fram gamla vyer i så fall, som du kanske ska skriva ut?
Kramis

 
Ingrid

Ingrid

7 augusti 2014 23:13

Vilken vacker bygd.Är du född här i Tärnaby?? Tycker mig se Stig Strand på en affisch.Stenmarks hemmatrakter också.
En nostalgisk resa för dig.Tack,för din kommentar.
God-Natt&Sov-Gott.

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

Eleonor

8 augusti 2014 22:48

Nej, jag är inte född i Tärnaby men min mamma är det. Min morfars pappa var en av de första "nybyggarna" där. Så det är vansinnigt spännande att läsa, lära, släktforska om det många gånger hårda livet som utkämpades där under 1800-tal.

Mamma kände I Stenmarks föräldrar, kände till S Strands föräldrar men kände dem inte lika väl som Stenmarks. Hon kände också Anja Perssons farfar. Hon kände även hennes farmor men inte lika väl som farfadern. Mamma fnissade av förtjusning när Anja blev känd och talade om att hon var en kopia av sin farmor.

Det är mycket vackert däruppe i fjällvärlden. Ännu vackrare blir det då man har lite historia kring ett flertal av platserna.

Eftersom det skiljer nästan 6 år i ålder mellan syrran och mig så har den här resan varit underbar, då vi kunnat berätta om minnen eller något mamma berättat för att vi kommer ihåg olika saker. Så vi har kompletterat vår egen historia där i fjällen. Även med släkts hjälp.
Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards