surridurr

Direktlänk till inlägg 23 juli 2014

Onsdag 23 juli 2014

Av Eleonor - 23 juli 2014 17:11

Men hujeda så jäkla varmt det är? Absolut för varmt för att vara ute. Även för varmt för att var inne.

Inte blir det heller som det ska vara med sömnen.  



           


Hos mig är de växter som överlever vana att klara sig nästan ute vatten. När jag trodde jag hade tagit död på den här krukväxten jag har på balkongen, så tänkte jag kasta den. Att den "dog" beror såklart på att den inte fick vatten.


Istället för att kasta den så klippte jag bort de vissna blommorna, samt det vissnade gröna. Gav den rejält med vatten. Efter ett par veckor fick den vatten igen. Ja, jag vet, det är egentligen alldeles för sällan att vattna med några veckor emellan då de står i söderläge på en solig balkong. Men hos mig får dom lära sig att tåla en.


Efter ytterligare 1,5 vecka (idag) fick de vatten igen. Och se så fina de är nu.


Växterna inne i lägenheten kanske dör av en chock nu. De är vana att få vatten varannan månad. Men under juni och juli har dom faktiskt fått vatten en gång i månaden.


Då jag pratade med grannen igår om att jag kommer att åka bort nu snart så sa hon genast att hon går upp till mig och vattnar blommorna. Men jag är inte borta mer än en vecka, så det lär knappast behövas. Men jo, hon envisas med att det inte räcker att vattna en gång i veckan nu i den här värmen.

Tänker lämna vattenkannan framme på diskbänken så får hon själv avgöra om hon tycker det behövs.


Packat har jag gjort idag. Lite orolig är jag, att jag inte hinner bli klar i tid i morgonbitti. Ska åka redan strax efter kl 7. Precis allt som går att göra klart idag måste göras för att minimera sådan tid i morgonbitti. Är inte direkt en pigg, välfungerande person den tiden på dygnet precis.


Ser fram emot den här veckan. Ska bli kul!


Läste i tidningen idag att Livsmedelsverket rekommenderar att vi ska äta mer fisk och mindre kött än vi gör idag. Men att det inte råder jämställdhet då det gäller sommarmat som ofta är grillmat. Det finns statistik på att det råder mest jämställdhet i Stockholmsområdet.


Innebär att det här inte alls är enbart män som grillar och män som väljer vad som ska grillas (kött). Utan det är lika ofta kvinnor som grillar och kvinnor väljer oftare att grilla fisk. Ju längre norrut man kommer i landet blir jämställdheten i detta allt mindre. Sånt ger mig en funderare så här en sommardag. Varför är det så?


Här, liksom på flera håll i landet råder klass-1 varning för minst tre mycket varma dygn. Och eldförbud. Grilla får man göra på egen tomt under förutsättning att man har väldigt nära till vatten.

 
 
Ingrid

Ingrid

23 juli 2014 19:15

Vacker blomma.En Pelargon klarar bättre torka,än att den får för mycket vatten.
.Önskar dig en trevlig resa.Själv reser vi till Öland på Tisdag
och stannar till Fredag.
Kram:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

 
Mia

Mia

23 juli 2014 20:20

Du måste ju ha världens tur med dina växter, är det tillvänjning som gäller???? ;) Ha det gott (om det går i värmen) Och så önskar jag dig en trevlig resa!

http://www.matmia.blogg.se

Eleonor

24 juli 2014 23:34

Helt övertygad om att det är tillvänjning. Såklart en del stryker med, men dom som överlever tål torka

Tack. Ha det bra du också

 
 linda

linda

23 juli 2014 22:52

Ha en fin resa dit du ska ,, Jag är lite trött av värmen ,, Så nu är det ,,Natti ;Natti ,, Linda ,,,Undrar är det Tärnaby ,tro...

http://lindas-bloggjanubloggplatsen.se

 
terriermatte

terriermatte

24 juli 2014 12:13

Hejsan vännen.
Håller med dig om att det är för varmt ute nu. Hundarna och jag trivs bäst nära ac:n som vi har den ger behaglig svalka.
Du finns i mina tankar och var rädd om dig. Ha en fortsatt bra dag.
Kramar ifrån Marina

http://terriermatte.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

pearl1

24 juli 2014 13:22

Vackert med Pelargonier.... Sköt om dem o de "ger" glädje....!

 
Ingen bild

Gun

24 juli 2014 18:28

Tangenterna är svettiga, hjärnan kokar får återkomma då läget stabiliserats......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards