surridurr

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Söndag 13 juli 2014

Av Eleonor - 13 juli 2014 20:53

Mitt barnbarn William 5 år

 


 

William och Linnéa (8 år)



 

Tyson (9 veckor)


Dagens väder

En dag som varit varm men ganska grå. Regn och åska uteblev.


Tidig start på dagen

Strax efter kl 7 var Cissi, barnen och hundvalpen här för överlämnandet. Bara en väska med barnens saker och en stor kasse med Tysons mat, tuggben mm.


Barnvakt till tre barnbarn

Barnbarnen Nea och Wille är så lätta att ha med att göra. Det är Tyson också. Men att ansvara för en valp innebär ett ansvar. Se till att han aldrig får chans att misslyckas med "rumsrenheten". I och med att det finns barn med också som faktiskt bara bott ihop med valpen under en vecka så innebär det också att hela tiden ha uppsikt över hund och barnen. Allra helst Wille som är yngre. Som måste bli påmind då och då att alltid låta en sovande valp få vara ifred. Låta valpen äta ifred. Att inte försöka bära på valpen mm.

Passandet och att genast lyfta upp Tyson (vilket i sig är en angenäm uppgift) och gå ut så fort han vaknat, ätit färdigt, lekt en liten stund. Så ja, det är närmast att likna två barnbarn och en valp med 3 barnbarn. Både i arbetsinsats, logistik och framförallt ljuvlighet!


Frukost, lunch och middag

Blev nog lite för sen start på dagen hemma hos Cissi. För barnen hade frukosten med sig hit. Till lunch blev det stekt skinka, wokgrönsaker med pasta som barnen älskar. Nea som hade tänkt sig kyckling blev lite besviken. Och petade mest i maten. Glass och deras hembakade citronchokladkaka de hade med sig som dessert, slank ner. Vid middagstid var jag lite orolig för att Nea mest petat i maten både vid frukost och lunch.

Föreslog sparrissoppa och varma smörgåsar, vilket gick hem. Jäklar vad dom käkade båda två. Däremellan var det även lunch och middag för Tyson. Han är inte som lillmatte. Han petar alltså inte i maten utan slukar den så snabbt han bara kan!


Sysslor

På hundrastningen har Wille följt med varje gång. Passat på att leka på vår lekplats.Tyson har anfallit plastleksaksbilar och hotat med att bita ihjäl dem. Medan Nea valt att stanna kvar inomhus vid alla tillfällen under förmiddagen. Han har varit till glädje för flera grannar som blivit bedårade av den sååå söta valpen.


Hemma förbjöd jag till slut TV-tittande, spelande via paddan och min mobil. När Tyson sov, spelade vi bordsspel. Det som jag tror gladde dem mest var kortlekstrolleri, kortspelet Åsnan och Svälta räv. Förutom kortspel var det spelet "Vem där"


På hundrastningarna på eftermiddagen var Linnéa också med. Då var vi ute längre stunder. Barnen studsade på gräsmattan och låtsadesbrottades, och då var Tyson helt uppspelt. Han ville ju vara med. Men de sylvassa tänderna gör ont.


Wille gick plötsligt fram till Tyson som låg och vilade ute på gräsmattan, tog tag om snäckan på honom och sa "Neeej, inte bitas"!

-Nej Wille så får du absolut inte göra, sa jag.

-Jo, för så gör mamma, sa Wille.

Tyson gick såklart inte sönder av detta beteénde. Förklarade lugnt och sansat för Wille att han ändå blir förvillad om han blir tillrättavisad för något som hände för en kvart sedan.


Pratat massor om hur det är på fritids, vad de gillar skolmaten osv. Allt sånt som en mor-/farförälder vill veta. Helt spontant intygar barnbarnen flera gånger att de tycker så mycket om att vara hos mormor och kommentarerna "älskar dig mormor". Sånt gör inte ont.


Nea hittade en nagelfil och har filat sina naglar, samt mina, sedan bett mig att fila hennes på nytt. Jag hade köpt en ny parfym som hon tyckte det var roligt att titta på, spraya lite och dofta.


Spindelnojan

Fasen vilken skit man kan förmedla till sina barnbarn! Avskyr spindlar.

När vi var ute på vår uteplats här på gården vid ett av tillfällena idag, så ryggade helt plötsligt Wille bakåt, och undrade "mormor, vad är det där" och pekade på bordet. Jodå, där var det en sån där riktig fuling, med långa ben. Han tyckte genuint illa om fulingen, liksom jag.

Nästnästa gången vi var på samma plats ville Wille att vi skulle köra ett bilrace över bordet, med plastbilarna. Ville inte jag. Det var ju där fulingen var för ett tag sedan. Wille böjde sig ner, tittade under bänkarna och under bordet, sa sen "näääee mormor, finns inga spindlar där"


Framemot tidig kväll

Kom mamma/matte för att hämta sina telningar. Hon och sambon hade varit ute i skogen på en paintbollbana, sprungit och skjutit hela dagen. Genomsvettig med andra ord. Längtandes efter en dusch. Som tur var för henne så hade barnen hunnit göra sig av med en massa överskottsenergi, var proppmätta.


Fasen igen, så tyst det blir

.....då de åker hem! Ingen som vill att man översätter en mening till rövarspråket. Ingen som vill leka "Ett skepp kommer lastat med.....". Ingen som längre tycker det är roligt att skriva ord baklänges. Eftersom de nyligen var i Paris tyckte de att det var jätteroligt att det blir Sirap bakifrån. Sen ville jag att de tränade på hur ordet APA blir bakvänt. Och när de listat ut det blev det fniss.

 
 
Ingen bild

gun

15 juli 2014 12:28

Hej på dig!
Har funderat mycket på hur du mår sen vår bloggspace kraschade. Också jag har startat en ny blogg gunsan48.wordpress.com
Hoppas vi hörs!

Eleonor

15 juli 2014 19:31

Nämen hej!
Vad roligt att också du har startat en ny blogg. Nu kan vi fortsätta hålla kontakten
Kram

 
Lena i Lyckebo

Lena i Lyckebo

17 juli 2014 08:41

Dom är bedårande söta dina barnbarn och jisses så dom växer. Det är inte lika roligt att blogga här och jag saknar finesserna som fanns på BS. Man måste leta sig till nya inlägg hos vännerna och det är tidsödande. Kram finaste du...

http://lena-i-lyckebo.bloggplatsen.se

Eleonor

17 juli 2014 09:27

Håller med dig. Visserligen finns det några finesser här också.......men ändå!
En av finesserna här är att det går att svara direkt på kommentarerna.

Jag går igenom min länklista för att kolla ev inlägg hos bloggvännerna. Det får inte bli alltför många bloggvänner för då hinner man inte med.
Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards