surridurr

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Exemplariskt bra sammanfattning

Av Eleonor - 13 juli 2014 02:56

På vägen ner mot båtturen gick vi förbi de alldeles förskräckliga byggader som är på väg att färdigställas. Självklart sk. plus+ 55-boende, eftersom det är där byggherrarna tjänar pengar.


I utkanten av den lilla småstadsidyllen byggs två schabrak-byggnader med 55+boenden. De ligger emot ytterkanten av staden emot havsviken/hamnen. Den är en våning högre än alla andra byggnader i staden.


  • Resultat, om man promenerar ifrån stadskärnan och utåt så ser man inte längre ån/havsviken utan endast en stor skugga av de höga husen
  • Husen som finns före dessa schabrak är alla en våning lägre. Hur snyggt är det på kartan?
  • Husen som finns innanför dessa schabrak är en våning lägre, vad innebär det för dessa invånare?
  • Även för oss som inte bor där innanför schabraken är det en sorg att se dem, de förmörkar innerstaden, man ser som stadsflanör inte längre hamnen som alltid varit "fönstret utåt"
  • De hjälper till, tillsammans med flera andra hemska byggnader att förfula vår stad
  • Byggloven går ofta inte ens igenom en politiskt styrd byggnadsnämnd
  • Ingen stadsarkitekt finns anställd

När vi promenerade ner till hamnen så undrade jag hur en estet som Tommy ser på dessa två nya huskroppar. Han sammanfattar det oerhört kort och koncist.


-Det är två huskroppar för mycket OCH de är minst en våning för högt byggda!

Mycket bra citat.


Vi pratade om byggnormer, som idag 2014 bygger på 1901-års normer och gäller än idag. Där inte politiker utan tjänstemän tar beslut inom såååå viktiga områden. Och vi har inte ens en stadsarkitekt anställd som kan stoppa galenskaper som detta bygge.


Det här är läskigt! Såklart det är ett måste med en stadsarkitekt som kan stoppa åtminstone den värsta galenskapen. Och det måste till ett maktskifte. Innan alliansen förfulat och raserat precis hela staden.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards