surridurr

Direktlänk till inlägg 11 juli 2014

Astrid Lindgrens möter Cissi

Av Eleonor - 11 juli 2014 23:23

 

Astrid Lindgrens sommarställe råkade ligga granne med en kompis sommarställe. Då jag då och då under barnens uppväxt besökte min kompis, så blev det ganska ofta jag stötte ihop med Astrid Lindgren. Så vi hejade alltid. Minns att hon nästan alltid cyklade på en grå, halvrostig cykel.


Men vid ett alldeles speciellt tillfälle blev mötet lite annorlunda.


Det var en regnig dag, trots att den börjat i solsken. Cissi och jag skulle åka ut till Furusund och hälsa på min vän Bettan. Man kunde parkera en liten bit ifrån sommarstället, vilket vi gjorde liksom tusentals gånger förut. Så skulle vi promenera hem till Bettan. Då hade det slutat regna. Fint väder igen, men gott om regnpölar. Så Cissi hade sin fina klänning på sig, men regnstövlar på.


Så promenerade vi. En kort bit men tog sååååå lång tid. Trots den fina klänningen på sig MÅSTE absolut Cissi hoppa i precis varenda vattenpöl på grusvägen. Hon hoppade jämfota i pölarna. Jag suckade, men lät henne hållas. Så kom Astrid cyklandes emot oss.


Som vanligt, förväntade jag mig att vi skulle heja på varandra. Men Astrid L var okontaktbar. Stannade och klev av cykeln. Vrålstirrade på Cissi, som i fin länning OCH gummistövlar, idogt hoppade jämfota i pölarna.


Helt omedveten av min och för all del Astrids närvaro, sjöng och hoppade hon vidare.


Jag gick på lite och tänkte säga hej till Astrid, men hon var i en annan värld. Så jag blev tvungen att passera henne utan att för hittills första gången att heja. Vänder mig om.


Cissi är fortfarande i full färd med sin sång och jämfotahopp i vattenpölen, totalt omedveten om den fina klänning hon hade på sig.


Fniss, när vi kom hem till min kompis Bettan var hela Cissi och hennes fina klänning allt annat än ren och fin. Bettan och andra har fått mig att förstå att Astrids beteénde vid vårt möte gav henne en idé till en kommande story.


En ny story med Cissi som urbild skulle ha kunnat bli verklighet. Men Astrid var vid det här tillfället alltför trött och sjuk.


Nu så här efteråt tycker jag att jag skulle ha kunnat ge nästan vadsomhelst för att vara inne i hennes huvud vid detta tillfälle.


Vad tänkte hon? Hur?

Vad skulle hon ha gjort om detta hänt 10 år tidigare?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards