surridurr

Direktlänk till inlägg 11 juli 2014

Fredag 11 juli 2014

Av Eleonor - 11 juli 2014 21:25

 

Dagens väder

Lika varmt som vanligt med strålande solsken. Balkongvistelse är en omöjlighet. Står bara ut ett par minuter, sedan måste jag in inomhus.


Min bästis

Under uppväxten, både under skol- och fritid hade jag en "bästis", Rosita. Vi är fortfarande bästisar. Fast nu är min bästisskara utökad med ca fem personer till. Hur som, idag kom Rosita. Efter hennes barnbarnspassning som farmor.

Först kramkalas såklart. Kall dryck innan vi gav oss iväg ut i hennes alldeles nya bil.

 


Växtplats Nybyn

Åkte vi till. Har länge varit nyfiken på att komma dit och det visade sig att det hade även hon. Riktigt roligt att se. Där är det ekologisk odling och försäljning. Bärbuskar, marktäckare, mormorsblommor, marktäckare, pelagoner av en mängd olika sorter, kryddor, medicinalväxter. Dessutom fanns ekologiskt gjorda marmelader, sylter, tvålar, såpa mm i fina burkar/flaskor. Där skulle jag ha kunnat handla hur mycket som helst.

Medicinalväxterna intresserade mig mycket. Perfekt att torka och göra teer av. Måste dit igen.


Rosita lärde mig ett tips. Om man har nya pelargoner eller andra blommor som kommer från "billighetsvaruhus typ Blomsterlandet" så ska man klippa bort blommorna hur fina de än är. Det ska man göra pga att från billighetsställen så är de garanterat så hårt drivna, så de behöver få vila sig under acklimatiseringen. Även om det bär emot att klippa bort de fina blommorna ska man alltså göra det. För när de har acklimatiserat sig utan att behöva ge näring till blommande blommor så ger de nya blommor. Och då finns det chans att de blir jättefina och överlever längre trots den hårt drivna starten.


"Utemiddag" intill gästhamnen

Därefter blev det middag på en krog med uteservering intill gästhamnen. Vi trodde det skulle vara gott om plats då vi skulle äta redan vid 17-tiden. Så var inte fallet. Men vi fick i alla fall ett bord för två på uteserveringen. Samma ställe som jag var på igår på middag. Men dom hade höjt priserna till idag! Jaja!

Vi satt så fint där i det varma solskenet. Där vid havsviken rörde luften lite på sig så värmen kändes inte längre plågsamt jobbig. Utan behaglig. Det gjorde inte heller ont att sitta där och babbla med en kär vän, lyssna på vågskvalp och titta på solglittret på vattnet.


Kvällen

Efter middagen åkte vi hem till mig. Stannade på vägen och jag köpte 2 askar med 2 liter hallon, två askar med 1 liter blåbär. Hälften gav jag till Rosita. Hon har ju stått med bil, och jag bara kände för att ge henne detta. Och hon blev såååå glad!

Fika med hembakad sockerkaka hemma hos mig. Kunde inte bjuda på vin eftersom hon skulle köra bil hemåt.


Snack

Så enkelt och avslappnat snack då vi känner varandra och varandras familjer så väl. Om hur vi har det i vardagen hemma och på jobbet. Hur det är med hennes och mina barn, barnbarn och respektiven. Om vilka böcker vi läser och nyligen läst. Rosita ville också veta allt som hänt sedan sist i min sjukdom. Hur vi firade midsommarhelgen. Läget då det gäller bygghysterin med 55+-boenden med byggnader som förfular staden och dessutom på fel platser tillåts byggas så höga att de absolut inte passar in i småstadsmiljön, och konstaterar att nu är det hög tid för majoritetsskifte och att anställa en stadsarkitekt som kan hejdabyggherrar som vill bygga så billigt som möjligt och göra största vinsten.

Vi pratade skolsituationen i kommunen. Hennes barnbarn är yngre än mina så de har ännu inte nått skolåldern, men det närmar sig såklart och därför är hon orolig. Ännu ett viktigt skäl till majoritetsskifte.


 
 
Ingrid

Ingrid

11 juli 2014 22:39

Härligt med sådana här fina sommardagar,att få träffas tillsammans.
God-Kväll.
Kram:Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards