surridurr

Alla inlägg under juni 2014

Av Eleonor - 5 juni 2014 19:02

 


Är så glad att vi fått igång en bokläsecirkel. Vårt gäng är i olika åldrar och med olika intressen. Vi turas om att bestämma vem som ska bestämma vilken bok vi ska läsa nästa gång.


Vi har hittills läst:

  1. Gustavs grabb, Leif GW Persson
  2. Svinhugg, Marianne Cedervall
  3. Livet efter dig, Jojo Moyes
  4. Hatet, Maria Sveland (som vi ska diskutera på kommande träff)
  5. Jag heter inte Mirjam, blir nästa bok att läsa

Säger bara det att det är riktigt roligt med läsecirkel. Behöver inte alls vara något komplicerat. I gruppen har vi så olika vanor med att läsa. Några är helt nybörjare och vill inte läsa för svåra böcker. Några är vana läsare men har fastnat i deckargenren och vill vidga vyerna. Några är vana läsare och ger sig gärna på lite mer att läsa. I och med att vi turas om att välja så blir det varierat. Om någon bara inte har orkat läsa igenom den bestämda boken så är det OK.


Då vi registrerat vår läsecirkel i en bokhandel så får vi 15% rabatt på böckerna.


Våra träffar är trevliga. Vi turas om att vara hos varandra. Den vi är hos bjuder på enkelt fika, så att det aldrig ska bli för jobbigt att ordna. Vi fikar och snackar om boken vi just läst, vad vi tyckte om den. Ibland kan det vara trådar att nysta i för att försöka analysera handlingen också.


Gruppen var 8 personer, fler ska man nog inte vara. Alla ska ju rymmas hemma hos varandra. Och alla ska komma till tals. Nu är vi 7 i vår grupp (då en av oss tyvärr inte längre finns i livet). Färre än 6 tror jag inte heller man ska vara. Självklart ska alla läsa samma bok. Man kan bestämma sig för att enbart läsa pocketböcker för att hålla ner kostnaden.


I våran grupp har jag föreslagit att vi en gång per år ska läsa en klassiker. Men det föll inte i god jord. Det är bara det att det behöver inte vara  tungläst för att det är en klassiker. Och jag är övertygad om att det är nyttigt att vidga vyerna lite. Så det förslaget kommer jag att återkomma med så småningom!


Detta är verkligen något jag rekommenderar att man ska försöka vara med i, om man tycker det är roligt att läsa böcker.


Sååå övertygad om att det stimulerar både intellektet, fantasin, emotionellt osv.

Av Eleonor - 5 juni 2014 18:21

Om igen kommer oppositionen med förslaget att staten ska återta ansvaret för underhållet av vår gemensamma egendom, järnvägarna.


Ett bra förslag som borde falla i god jord. Den här gången, liksom förra gången då de kom med samma förslag.


En moderat yttrade dock "det är en dåligt förslag och det kommer att bli både sämre och dyrare som staten tar tillbaka ansvaret".


SÄMRE!

På vilket sätt blir det sämre undrar jag? Framförallt för vem blir det sämre? Jo, det blir sämre för entrepenörerna som idag får underhållskostnaden av oss skattebetalare, men som, i vinstsyfte skär ner på underhållet (för hur ska det gå med vinst annars?). Sämre kan det väl inte bli för resenärerna och för personalen?


DYRARE!

Ja det tror jag kanske att det kan bli litegrann. En sådan brist på underhåll som det varit nu då det ligger hos entrepenörerna har det väl aldrig tidigare varit. Såklart det kommer att kosta att återigen rusta upp till den nivå som är skäligt.

Med detta så bygger vi upp/och ser till att hålla ett bra värde på vår gemensamma egendom.


ANDRA ASPEKTER

I vårt samhälle har det blivit så att allt bara ska värderas i pengar. Men i det här fallet är det allra bästa att SÄKERHETEN förbättras.



Av Eleonor - 5 juni 2014 12:26

 


Morgonen

Förstår inte att det ska vara så förbaskat svårt att sova på nätterna. Efter lönlösa försök låg jag och läste till kl 5 i morse. Sedan upp vid 9.

Några av utslagen jag har pga min sjukdom gör lite ont igen.


Dagens väder

Mulet och några regnstänk

Grader: 17,9 kl 12.20

Luftfuktighet: 68%

Sikt: Obegränsad

Vind: 5 m/s O

Soluppgång: 03:31

Solnedgång: 21:55


Hemsjukvården

Har varit här och lindat om benen och dess utslag. Nu ska det sitta till på måndag igen. Nästa vecka är också frågan om jag ska fortsätta med detta eller inte. Lär få ett svar på det på fredagen. Enligt hemsjukvården kommer och njurmedicinavdelningen att ringa mig idag. Vet inte vad de vill, men det handlar säkert om provsvaren de fått.


Ärenden på stan

Visst vet jag egentligen att det är en helgdag i morgon. Men ändå inte. Helt plötsligt kom jag på att det är helg i morgon, så det blev fart ner på stan för att handla det jag måste handla nere på stan. Regn eller inte!

Några regnstänk fick jag stå ut med på hemvägen.


Ordning och reda

Ska det bli på mig nu. Brukar vanligtvis vara den där typen som hellre kastar för mycket än för lite. Likt förbaskat har jag samlat på mig en massa papper som jag trott är viktiga att ha kvar. Men nu när jag börjat granska dem så har jag kunnat fylla flera soppåsar med bara papper jag sparat i onödan. Det jobbet ska fortsätta idag. Därför har jag köpt ett antal nya aktmappar och plastfickor för att de papper som ska vara kvar, ska bli mer lättöverskådliga. Blir nog bra det här.


Gamla och nya

Glasögon gick jag med till optikern. De nya var trasiga. De tyckte det börjar bli dags att skaffa nya nu. MEN dom är ju bara 1,5 år gamla. Ska man behöva byta så ofta?


Det tyckte dom. Men inte jag.


Dom kostar ju i alla fall 10.000 kr. Nu lagades dom för andra gången. Dom gamla bågarna jag hade innan då? Jo dom tog jag med mig ett par, för jag vill ha ett par brillor i reserv. Det lönar sig knappast, men det går, sa optikern. Men rekommenderar att jag skaffar nya bågar också!


Ånej, det vill jag inte. Med mig hade jag nämligen mammas senaste glasögon. Hon finns inte kvar längre. Hennes glasögon har jag behållit av nostalgiskäl. Tycker dessutom dom är snygga. Tycker själv att jag passar i dom. Så nu är de lämnade till optikern för att få samma recept på glas i dom, som i de nu lagade. Om/när de går sönder igen så har jag i alla fall ett par reservbrillor.


Nu ska jag bli inspirerad

Hur vanligt som helst med mig att jag läser, ser, hör eller bara kommer på saker som jag bestämmer mig för att spinna vidare på, men glömmer det oftast innan jag hinner sätta det till verket. Har nu skaffat mig ett block som jag ska försöka att alltid ha med mig, för stödnoteringar om det jag kommer på att jag ska göra något med. T ex skriva en artikel om på bloggen, något att prova i en maträtt, köpa en sorts vin jag blivit rekommenderad......osv!


Inför nästa läsecirkel

Har jag också köpt en bok. Inte till nästa läsecirkel egentligen. Men till nästnästa. Kliar i fingrar och ögon att sätta igång läsa den boken. Fast det tänker jag inte tillåta mig ännu. SKA läsa klart den jag redan håller på med först. Kanske ytterligare en till oläst bok däremellan


Bloggspace

Blir så trött på den illa fungerande bloggen. Alltså är egentligen ganska nöjd med en hel del teknikaliteter/funktioner som finns där. Men det är alldeles på tok för ofta som ingenting fungerar där. Ibland är det vissa tider det inte ens går att logga in där. De senaste veckorna tycks det istället vara vissa tider på dygnet som det går att logga in. Svårt att träffa rätt. Men OM man gör det så kan man bli utkastad igen innan man ens hunnit halvvägs i inlägget! Suck! Nej, dubbelsuck!!




Av Eleonor - 5 juni 2014 12:20

Sovmorgon

Vaknade först 09.40 Fast å andra sidan låg jag och läste till 04.54…….det gick bara inte att sova!


Dagens väder

Mestadels mulet, men solen tittade fram på eftermiddagen.

Grader: 17,9 kl 11.30

Luftfuktighet: 94%

Sikt: obegränsad

Vind: 3 m/s NO

Soluppgång: 03.33

Solnedgång: 21:54


Sysslor idag

Ommöbleringar av bostadens fläktar, vilket förhoppningsvis kommer innebära bättre sömn. Tagit tag i samtliga travar med papper. Och det är ett evighetsgöra. Måste köpa till en del aktmappar och plastfickor innan jag får det färdigsorterat. Har redan nu fyllt 3 sopkassar. Jissesamalia, vad håller jag på med? Sparat betalda räkningar! Nu åker de i sopen ett par månader efter de betaldes. Sparade deklarationer i 10 år!!! Nu är det 5 år, minus de senaste 3 året då de gjorts elektroniskt. Sparat lönebesked i 5 år. Varför då? Knäppt!!!!


Annonskostnader

Hörde ett radioprogram där man ifrågasatte att dödsannonser är så mycket dyrare än bröllopsannonser.

De publiceras på samma familjesida. Bröllopsannonserna är större och oftast i färg. En bröllopsannons kostar ca 450 kr. Medan en dödsannons kostar ca 3000 kr.

Till sitt försvar menar pressen att en dödsannons måste granskas så mycket mer av deras personal, så det inte blir något fel. Därför är det dyrare. Hmm…..köper jag den förklaringen? Kanske, men inte en skillnad som är så stor, från en större annons i färg för 450 kr till en dödsannons för 3000 kr.


Från begravningsbyråer är ofta dödsannonsen granskad och klar då de lämnar den till tidningen för tryck. Men dödsannonspriset blir inte lägre för det, trots att tidningspersonal slipper granska, vilket ju var motiveringen till det dyra priset! I detta fall låter det som att dödsboet får betala begravningsbyrån för deras tid att göra i ordning annonsen, samt betala till tidningen för det jobb som begravningsbyrån redan tagit betalat för!


Låter helt orimligt!

   

Bloggspacen

Alltså, allvarligt talat……är den helt och hållet på väg att ”krascha”? Vill man blogga kvällstid så går det oftast inte att logga in ens. Så man får skriva sitt inlägg i något dokument, och chansa på att det på natten eller dagen efter går att logga in, och klistra in texten där. Börjar ledsna på detta ordentligt. Överväger att sluta blogga här.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards