surridurr

Alla inlägg den 9 juni 2014

Av Eleonor - 9 juni 2014 21:55

 


Dagens väder

Ett konstigt sådan. Hela dagen varmt, strålande solsken. Åska och regn 40 minuter på eftermiddagen. Därefter strålande solsken igen.

Grader: 27,4

Tidig morgon

Uppe strax efter 8. Det är tidigt då jag sover så dåligt. Hann med dusch och halva frukosten innan……


Hemsjukvården

Kom. Benomlindning igen. Och provtagning igen.


Balkongliv

Suttit ute och läst idag också. Gått in då och då för att komma undan värmen. På eftermiddagen märkte jag att det började blåsa lite. Tittade upp med den klarblå himlen med några enstaka små ulliga moln. Och så såg jag en blixt! Bara sekunden därpå small det till ordentligt. Innebar alltså att åskvädret var precis här. Utan regn! Hur är det möjligt?

Nåja, två minuter senare hade himlen mörknat och det kom ett duggregn. Som övergick till ett spöregn.

Så blev det klarblå himmel och solsken igen.

Det var välbehövligt med regnet. Och luften känns så mycket behagligare.


Samtal med njurmedicin

Eftersom dom skulle ha ringt i torsdags men inte gjorde det, så ringde jag. Fick prata med en sjuksköterska. Hon kunde inte se att dom skulle ha ringt i torsdags! Inte första gången man får dubbla och till innehåll olika besked därifrån. Dom vill inte prata med mig igen förrän i september och dom vill att nya prover tas i augusti.


Fortfarande röda och vita blodkroppar i urinet. Varken mer eller mindre än jag haft ett tag nu. Inget alarmerande just nu.

Sänkan har sjunkit, bra.


Njurarna har nu en bra funktion.

Leverfunktionen bra.


På något av proverna som inte heller är alarmerande, kunde hon se att jag behöver få i mig mer proteiner. Inte så lätt då jag dras med illamående hela tiden.


-Du måste äta för att väcka aptiten. Se till att få i dig kolhydrater och proteiner, var hennes råd.


Får väl försöka googla lite på vad jag bör äta för att få i mig proteiner och kolhydrater.


Babbel med kollega

Riktigt roligt att babbla bort en stund. Det verkar vara sig likt på jobbet.

Konstigt är det, ni vet skomakarens barn, att det går bra att hålla rätt på försäkringar så man kan lämna rätt rådgivning för kunderna.

Men hur är det med mitt eget? Passade på att prata med kollegan om sjukvårdsförsäkringen vi som anställda har kan göra något för mig? Hon hade inte så bra koll på vårt eget hon heller, men skulle snabbt slå upp det och kolla.

Var hittar man våra egna försäkringar, undrade hon? Tillsammans kunde vi i alla fall lotsa henne fram till rätt sida.


Jag hade kunnat få en mycket snabbare sjukvård om jag aktiverat den försäkringen. Det visste jag. Nu i efterhand kan jag visst få en del ersättning för resekostnader, sjukhusvårdskostnader och medicinkostnader. Nu ska jag faktiskt ta och anmäla det här.

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards