surridurr

Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Söndag 5 januari 2014

Av Eleonor - 5 januari 2014 22:47


 


Januari fortsätter att vara en mild och grön månad. Grå har dagen varit med 2,6 grader utan nederbörd. Har inte förlåtit kung Bore ännu, över hans frånvaro i december. När han inte behagade besöka oss då så tycker jag att han ska låta bli att besöka oss i januari till april också. Vill inte få någon vinter nu. Vill verkligen slippa det!

Just därför kommer han såklart!



  


THIHI BÖRJAR FÅ MINDRE NYTTIGA MEN GOA VANOR

Här hemma.  Skrållan skulle hämtas tidigt i morse så jag ställde klockan. Var alltså vaken innan matte kom, men lade mig på soffan och satte på TV:n och somnade om. Vaknade om igen då matten ringde på dörren.

Placerade mig i tv-soffan igen. Ömsom sov, ömsom spelade Betapet på mobilen och ömsom såg på TV.

Upptäckte att de två första av tre avsnitt av Fröken Frimans krig gick i repris. Fastnade helt. Fasen vilken bra serie detta var. Måste erkänna att det kom några tårar. Men ännu fler gapskratt, under tittandet. Sissella K och alla andra var enormt duktiga  i sina roller. Lassgård gillar jag skarpt, liksom Sissela.

Förmiddagarna kan alltså numera ägnas åt TV-tittande, dataspel (Betapet är det som gäller just nu). Oj så timmarna går........


HAR I ALLA FALL SATT PÅ MIG FÖRKLÄDE OCH KÄNT MIG HUSLIG

En del blev gjort. Fniss, jag väljer alltid samma förkläde, alltså titt och tätt vart 3:e år, och det förklädet fick jag på på en fest med jobbet.

Vi var då i en fin saluhall i Sthlm. En jätterolig upplevelse. I saluhallen hade ordnats 4 olika kök, med proffesionella kockar. Ena köket skulle göra en förrätt. Andra köket en kötthuvudrätt. Tredje köket en dessert. Fjärde köket en fiskhuvudrätt.

Jag hamnade i helt fel grupp, nämligen huvudrättsgruppen. Köttmatlagning. Så jag lärde mig att banka ut köttet. Och tro mig, köttet skulle bankas, bankas och bankas ut om igen. När man trodde det var klart så var det precis påbörjat. Det skulle bara fortsätta bankas ut.

Hur som, vid det här tillfället då vi äntligen skulle sätta oss och äta så hade vi hunnit en bit in på vinprovningen. Men innan vi alla blev allt för yra i hatten så fick vi varsitt "proffsförkläde". Och det var precis det jag använde idag!


DOFTAR GOTT HÄRHEMMA

Med en svag doft av såpa. Tvättmaskinen har visserligen gjort sitt men dit in är dörren stängd. Så den doften har inte spritt sig. Men doften av banankakan och brytbröden gör sitt. Mums, doftar gott och hemtrevligt.


SKRÅLLORNA

Den första Skrållan i mitt liv var hon som fanns på Saltkråkan här i vår skärgård.

Den andra Skrållan var min dotter Cissi. Tredje Skrållan var en docka Cissi fick som barn. Fjärde Skrållan var Cissis dotter/mitt barnbarn Linnéa. Femte Skrållan är den hund jag har inneboende vissa nätter.

Vem blir det sjätte?


FEMTE SKRÅLLAN

Med sorg i hjärtat måste jag säga det går utför.......

Matten och jag har observerat att hörseln blir sämre. Hon har svårt att lyda  kommandon som hon kan, för hon hör inte.

Jag slutar att använda kommandon som "varsågod" för hon hör ju inte längre. Försöker visa med handen istället.


Vid några tillfällen har både matten och jag blivit rädda för att vi trott att hon just drog sin sista suck, fast det inte varit så.


Hon snarkar alltmer högljutt, hur nu det kan komma sig.

Helt plötsligt har hon blivit mer vit runt nosen och ögonen. Samt blivit lite tröttare. Fortfarande är hon dock glad över att träffa vänner.


Vill vara ett gott stöd för matte när det är dags att sätta stopp. Men än så länge upplever jag henne inte som en allt för smärtfylld hund. Hon fungerar fortfarande med kiss, bajs, sömn, mat, lite lek.

Lilla Skrållan, måtte du orka med en tid till!

 
 
Louise

Louise

7 januari 2014 01:55

Lycka till med bloggspace. Hoppas att den sköter sig ... kram

http://imitttankerum.wordpress.com

Eleonor

8 januari 2014 20:52

Fniss, tack.....men det är väl knappast troligt!
Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards