surridurr

Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Banankaka

Av Eleonor - 5 januari 2014 21:40

  


Eventuellt blir det kompisfika i morgonkväll. Bäst att vara förberedd så jag gjorde en kaka. Ett litet glas med min hemgjorda rabarberlikör (som det bara fanns en liten skvätt kvar av) passade bra som inspiration.


  • 100 g smör eller margarin (jag tar flytande stekmargarin)
  • 3 dl socker
  • 2 ägg
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk ingefära
  • 2 tsk kanel
  • 2 bananer
  • 1/2 dl kaffe (svalnat till rumstemperatur)


    Rörde ihop socker och smör fluffigt. Tillsatte ett ägg i taget. Vispade fluffigt.

    Blandade mjölet med de övriga torra ingredienserna. Rörde sedan ner detta i smeten.

    Skalade och mosade bananern och rörde ner dem i smeten, samt kaffet.

    Rörde ner smeten i en sockerkaksform (smord och bröad) med löstagbar kant.

    Enligt receptet ska kakan stå i nedre delen av ugnen i 175 grader en timme. Jag tog ut kakan efter 55 minuter. Då var den klar.

    Kände mig riktigt huslig och pysslig iklädd förkläde!


   

Den egentliga orsaken till att gjorde detta idag är egentligen tragisk. Har en nära vän som är väldigt allvarligt sjuk. Är mån om att ta vara på tiden som finns kvar. Vännen har önskat en kompisfika nu i första delen på januari. Så kom en akut sjukhusvistelse emellan. Men kanske kommer hon hem i morgon. Om hon gör det så tänker jag erbjuda henne kompisfikat.


Kan vara så att hon inte alls orkar.


Om hon orkar så kanske hon inte orkar ta sig hit fast vi bor nära. Men då tänker jag att det är lätt att ta med sig en fikakorg, med kaffetermos, banankaka, kaffekoppar och gå till henne.

För säkerhets skull vill jag alltså ha något fikabröd.


Det är plågsamt att se hur sliten, trött hon är. Men värst att se vilken smärta hon har. Och ändå försöker hon vara så tapper. Och hon vill umgås och prata om sånt som vänner pratar om, utom sjukdomar......men så orkar hon inte riktigt. Här hos mig känner hon sig så hemma att hon går i från när hon inte orkar sitta längre och lägger sig i någon av mina soffor. Så får detbli om hon orkar komma hit.


Det gör så ont i hjärtat att tänka på hennes dotter. Det finns ingen pappa i hennes liv. Inga syskon.  Ingen egen familj ännu. Flickan är 26-27 år. Hon är för ung för att behöva bli föräldralös.


 
 
Louise

Louise

10 januari 2014 00:11

Nu får jag kisa mot sådana här läckra bilder en tid framöver ... Ser verkligen fram emot att bli av med sötsuget för det här är riktigt plågsamt ... hehe

http://imitttankerum.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eleonor - 31 oktober 2014 20:49

Flytt har skett för en tid sedan till:   surridurr.wordpress.com   Detta pga att det är den sight jag kunnat hitta som mest liknar den gamla bloggspacen.  Där ser jag genast alla inlägg vänner gjort, oavsett vilken bloggsight de använder. På ...

Av Eleonor - 9 oktober 2014 21:26

Dock ej om använda kaffemuggar. Utan om köande. Alltså apropå hur vi människor beteér oss emot varandra.   Då man står vid en busshållplats och väntar på en buss så bildar man en kö. När kön börjar bli lång kommer nya resenärer och börjar bilda k...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 22:17

HALLÅ DÄR!!!   Vem plockar undan efter dig? Vem placerar din skitiga disk i diskmaskinen? Vem torkar av bordet efter dig?   På "mitt" lilla kontor där jag jobbat tidigare var det förvisso emellanåt en mindre trivsam situation på diskbänke...

Av Eleonor - 8 oktober 2014 21:35

OBS Min huvudsakliga blogg finns på surridurr.wordpress.com   Underlig dag har det varit idag, tror jag!   Nej, det kan bara inte vara sant, tänkte jag då väckarklockan talade om att det är dags att gå upp Tog med min paraply efter viss tv...

Av Eleonor - 1 oktober 2014 23:00

  Något jag är nyfiken på, är att få veta av alla er som kanske är medelålders med vuxna barn, eller kanske inte alls - men, vad har ni kvar att göra?   Alla har vi väl mål och drömmar om vad vi SKA eller åtminstone verkligen vill göra?   F...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards