surridurr

Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Eleonor - 4 januari 2014 23:45

 


Här har vi farmors "Plutt".  I yngre version var det mammas Plutt, då Edmunds pappa.

Men nu är det farmors Plutt.


I julklapp fick de yngre barnbarnen varsin platta av far-/mormor.


Har sällan blivit så glad över att se ett barnbarns glädje, som då jag såg Edmund öppna sin julklapp från farmor. Han hoppade. Han studsade. Av glädje, så visste han liksom på något sätt inte riktigt hur han skulle visa det.  -Åh, tack farmor, tack älskade farmor ropade han om och om igen! Sånt står man ut med, eller hur?


Försvann snabbt in i sitt rum för att ladda. Kom ut, tackade igen!


När famljen kom hit på mat efter jul så tackade han om igen.


Älskade unge, han var verkligen jätteglad över den här julklappen.


Edmund och jag har också pratat om att han ska våga åka buss hem till farmor. Han har sovit kvar här förut. Kanske vi skulle kunna göra det till en tur då han ensam törs åka buss hem till farmor?


Mobiltelefon till små barn är bra då de kan hantera dem. Men Edmund har trots sin vilja att ha mobiltelefon, lyckats kasta jeans (med mobiltelefon) i tvätten.......två gånger!


Älskade unge!



Av Eleonor - 4 januari 2014 23:20

 


August ska bli hårdrockare då han blir stor! Skönt att håret är långt som en förberedelse liksom...., fniss!

Förut "när han var liten" för ca ett år sen (då 6 år) skulle han bli gitarrist. Men nu när han är mer vuxen (7 år) ska han bli trummis.

Fast det hindrar inte att han kan visa upp ett gitarrsolo på kusin Neas födelsedagsparty!


Bredvid honom sitter kusin Nea som dricker saft med "glasögonssugrör" vilket får oss alla att skratta!


 


Min sonson är verkligen speciell. 

En hårdrockare.

Som älskar blommor och djur.  I våras frågade han mig vad som är viktigast med sommaren. När jag, efter tafatt svar återsände frågan fick jag till svar:


-"alla blommor"


Älskade unge!


Som en granne sa, stimulera detta intresse. Vi behöver sådana killar som honom!!!


Av Eleonor - 4 januari 2014 23:09

 


Nea brukar ibland sova över hos mig för att hon tycker det är mysigt.  På julafton började hon prata om att det är dags för henne med en övernattning hos mormor igen.

Jag vill ju ha barnbarnen hos mig så vi börjar prata om när det kan bli aktuellt.


-Men mormor, jag ska också sova hos dig, sa Wille direkt. Såklart han ska. Vi måste hitta två datum helt enkelt. För var och en av dem ska få vara här själv här och göra eget mormormys.

Då ska vi minsann leta bland alla barnböcker som finns kvar hos mig, för att hitta bra sagor att läsa! Längtar

Av Eleonor - 4 januari 2014 22:55

 

Det här är ett av mina barnbarn. Nea (Linnéa) då 7 år (nu 8 år) som talade om för sin mamma,  "mamma jag vill inte ha så smala ben"!


Min dotter undrade genast, varför då? Nea är nämligen ganska tunn och kort. Cissi vill inte att Nea ska bli retad för det.


Nea berättade att någon i klassen sagt att Nea har så tunna ben. Cissi förklarade att vi alla ser olika ut. OK, Nea kanske har tunna ben. Men tänk så snabb hon är på att springa, cykla och hoppa t ex. Om en kompis med tjocka ben tex ramlar omkull kanske det är besvärligare för det barnet att ta sig upp. Hen kanske inte heller springer lika snabbt som Nea gör.


Nea tänkte efter en stund.

-Äsch, det är väl OK med smala ben då, sa hon!

Av Eleonor - 4 januari 2014 22:23

 


Min andra blogg är usel i funktionalitet rent tekniskt. Mycket irriterande. Skulle ha övergivit den för länge sedan om det inte varit så att det finns så pass många bra funktionaliteter som jag inte hittar på andra bloggar.


Tänk om dom funktionerna skulle kunna finnas t ex här så jag inte behöver byta tillbaks igen ifall den andra bloggen kommer i gång igen. Funktioner jag saknar här är:

  • Att kunna gå in på andras, och min egen blogg och söka inlägg i "kategorier". Om man t ex har en kategori "Bokrecenssioner" så ska både jag själv och andra kunna gå direkt in i den kategorin.
  • Att ha vänner på bloggen. Som gör att deras nyskrivna inlägg hamnar i en "inkorg" hos mig, så att jag kan välja att läsa deras inlägg utan att behöva aktivt söka upp var och en. Det är trevligt, bygger upp en vänskap och förenklar. Slipper läsa blogginlägg jag inte är intresserad av.
  • Att snabbt kunna skriva privata meddelanden till de som är registrerade som mina vänner.

Tänk om dessa funktionliteter kunde införas här!!

Av Eleonor - 4 januari 2014 21:24

 

Hittade lite statistik i ortstidningen om 2013 års temperaturer här i kommunen där jag bor.

  • Högsta temperaturen var enligt dem +27 grader. Och det var 7 juli.
  • Lägsta temperaturen var -21,3 grader. Och det var 19 januari

Det här var väl inte så speciellt anmärkningsvärda siffror. Men jag är orolig över vad vi håller på att ställa med vår planet som i sin tur påverkar vädret.


Tänker på uppvärmningen. Tänker på de stormar, orkaner som jag tycker ökar i antal i världen. Tänker på översvämningarna som jag också tycker ökar. Blir beklämd och undrar vad det är vi överlåter till våra barnbarn att ta hand om?


Men det är viktigt att inte bli alltför beklämd, för då är det lätt att ge upp! Och det får vi inte göra. Tvärtom. Nu fem i tolv måste vi verkligen göra allt vi kan för att påverka att det görs något åt situationen. I stort och i smått.


I stort gäller det att tvinga våra politiker på alla nivåer att agera. Genom att ligga på, skriva debattartiklar, prata med grannar, kollegor, vänner. 


Är det t ex rimligt att var och varannan familj ska flyga till t ex Thailand på semester varje år? Detta resande förorsakar mycket utsläpp. Ett sånt pass långt resmål kanske ska vara så dyrt för miljöns skull så att det kanske blir en sällanresa man väldigt sällan gör, eller kanske vid något enstaka tillfälle. Tror också vi måste begränsa vårt flygande över huvudtaget. Då det gäller semesterresor så finns så ofantligt mycket variation att upptäcka i vårt avlånga land. Barn är ofta mer insatta i hur det ser ut, i spanska och grekiska orter än i vårt eget land. Om flygresandet verkligen börjar kosta vad det förorsakar blir det helt naturligt att flyresandet minskar, vilket blir en miljövinst. Förutsättningen för att det ska fungera är dock att järnvägen byggs ut.


Affärsflyg finns såklart också. En del av affärsflygverksamheten borde kunna undvikas genom nätkonferenser.


Så är det vårt eget bilåkande. För att det ska minskas måste kollektivtrafiken fungera.


Är jag beredd att avstå en del nöjesåkande med moped, båt, MC, snöskoter som släpper ut mycket?

Av Eleonor - 4 januari 2014 20:11

 

DAGENS VÄDER

En gråmulen dag men mig veterligt inget regnande i alla fall. Vistats inomhus hela dagen.

Har gjort lite nytta inomhus istället. Känns gott då det är rent och en svag doft av såpa ligger kvar.


DOKUMENTÄR

Har sett en dokumentär om Janis Joplin. Hon var helt enkelt underbar. Många av de intervjuade fansen berättade att Janis är den första vita kvinnan som kan sjunga svart musik. Och så är det, mig veterligt fortfarande.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards