surridurr

Alla inlägg under juli 2012

Av Eleonor - 17 juli 2012 23:56

Mina barn har aldrig som barn varit mycket för att sova onödigt för mycket. Nattuggletyper. Liksom jag.

 


Nattugglor. Precis som deras mamma.

Flera av barnbarnen har blivit likadana. Ofta när Nea sover över hos mig så vill hon, och får somna i soffan. Sen bär jag in henne till sängen. Så blir det även den här gången.


Och här ligger mormors lilla trollunge och är helt vaken och babblar hela tiden. Fniss, nu har mormor börjat förmana henne att sluta babbla så mycket.


-Jag ska erkänna något, jag är kär i min pappa, berättar Nea.

-OK, men du kanske är kär i någon kille också, som är barn, undrar jag?

-Nää, bara i min lillebror!!


Och nu har mormor förmanat henne att sluta babbla igen. Nu har hon säkert varit tyst i 30 sekunder. Då kom några gäspar.

-Momor, jag inte ens trött, säger Nea!


Tror helt enkelt jag får byta taktik. Nämligen att vi båda går och lägger oss. Fast jag tycker det är något för tidigt.

Av Eleonor - 17 juli 2012 22:43

   

En varm sommardag med både strålande solsken, mulet och regn!


Har varit barnvakt sedan i eftermiddag tills i morgon eftermiddag. Cissi och hennes sambo skulle åka till ett par vänner i Uppsala med övernattning.

Så mysigt med barnbarnen. Och det händer något hela tiden. Som Cissi brukar säga om Wille "är han tre år, eller är han tre år"!!??


Suz kom en stund på kvällen. Trevligt. Men inte hann vi prata alltför mycket, fniss. För jag var ideligen tvungen att springa iväg och kolla med Wille gjorde.


Blev lite full i skratt åt Willes kommentar. Han har länge varit blöjfri både dag och natt. Men när jag kom in i köket så var det blött på golvet.

-Vad har hänt här, undrade jag?

-Wille, har du kissat på golvet, undrade Nea (Linnéa)?

-Näääee, det är bara vatten, svarade Wille.

-Var kom vattnet ifrån då, undrade jag?

-Mommo, det kom från min snopp, berättade Wille!!!!! Fniss!!!


Men det hela var faktiskt mormors fel. Man brukar inte behöva påminna Wille om att gå och kissa, så det gjorde jag inte. Men hade ett problem. Han når inte upp till lysknappen inne på toan. Och han vill inte kissa där inne i mörkret!! Hädanefter ska det vara tänt inne på toan hela tiden då Wille är här.


På fotona är det överst Nea som har en mysstund ensam med mormor i soffan och spelar Wii-spel. Sedan är det lilleman som slocknat i gästrummet. Han gillar Pippi. Och gör som Pippi. Sover med huvudet vid fotändan och fötterna vid kudden!

Av Eleonor - 17 juli 2012 00:03

Jobbar på försäkringsbolag. Det skiljer en del mellan bolagen. Hur som. Nu ska "mitt" bolag centralisera.  Vi jobbar lite olika i bolagen.


Men en kollega sökte jobb på LF i Uppsala. Hon fick det inte pga att hon var överkvalificerad. Jag förstår att hon snabbt skulle tycka det jobbet skulle vara trist och innehållslöst.

En annan kollega till mig sökte jobb på LF på vår hemort. Vilket jag inte skulle ha gjort. Sämre löner, sämre arbetsvillkor, sämre arbetstider, tråkigare jobb. Men hon gjorde det. Kom på intervju. Dom ville ha henne direkt. Men hon kunde inte tänka sig att sänka sin lön så enormt mycket. Så hon tackade nej!


Har också en kollega som för 2-3 år sen blev anställd hos oss (från LF) för att han inte gillade villkoren som gällde i LF, som anställd.


Av Eleonor - 16 juli 2012 23:22

I den åldern jag är kan man väl inte söka nya jobb, eller??? Företaget jag är anställd av har ju ett helt annat utbud av tjänster om man gluttar lite på vad som finns på huvudkontoret.


Till slut var jag modig nog att söka en tjänst på huvudkontoret. Då 10 varit på anställningsintervju stod det mellan mig och en till. Den andre fick jobbet. Lite trist, men helt OK, jag var så upprymd över bara att ha varit en av de få 10 av alla sökande som blev kallad på intervju. Jag har aldrig förut varit på anställningsintervju som arbetssökande. En spännande upplevelse!


OK, att söka jobb inom företaget i min ålder kanske, men utanför???? Näääe, där går gränsen. Det törs jag inte. Eller? Jag vågade inte söka tjänsten inom lantmäteriet, men gjorde det ändå. I ett infall. Döm om min förvåning då jag blev uppringd och kallad på intervju.

Vet att statligt anställda har dåliga löner, men justa förmåner. Men jag tyckte att jag redan har dåligt betalt och gick på intervjun i tron att sämre lön än jag hade är det inte frågan om, eller???

Intervjun gick bra. Jobbet lät verkligen spännande. Tror det skulle passa mig perfekt. Mer att grotta i problemlösning än snabba puckar som nu. I slutet började vi prata lön.

Jo hej och hoppsan, 5300 kr lägre i månadslön än jag har nu!!!


Förmånerna är att det är 7 veckors semester, fria läkarbesökskostnader, att staten står för högkostnadsskyddet för läkemedel. Hur ofta går jag på läkarbesök?  Mer semester däremot är värt en del.  Snygga, nya, rena och fräscha lokaler är också värt något. Att slippa pendla är också värt en del.  Men inte över 5000 kr/mån.


Den tilltänkta chefen bad mig ändå grunna på detta några dagar, väga in de statliga förmånerna och återkomma med ett mail som idag.


Deras jurister har inte ens samma lön som jag har. Va????? Hur hänger det ihop????


Nåväl, jag har grunnat och grunnat. Vägt fördelar mot nackdelar. Kommit fram till att jag inte är beredd att gå ner så mycket i lön. Så har jag tänkt på hur roligt jobbet verkar vara, slippa pendla, förmånerna. Och kommit fram till att jag kan tänka mig att vi går halva vägen var av de 5000 kr. Dvs jag får lov att minska mitt löneanspråk med 2500 kr och de får höja den högsta ingångslönen med 2800 kr.


Så har jag svarat i mitt mail. Har ingen aning om hur det tas emot, men redan på intervjun fick jag veta att min nuvarande lön är helt uteslutet att de kan erbjuda!!!!


Det känns lite mer korrekt för mig, men jag tvivlar på att det går vägen. För det lät som att det är omöjligt för dem att anställa någon som får så mycket mer betalt än alla andra, med rätt utbildning (som jag saknar). I så fall får det tyvärr vara så. Jag kan inte heller idka välgörenhet, genom att jobba gratis.


Så jag bara avvaktar svaret från dem. Till vänner, famij, kollegor har jag sagt att det är kört pga lönefråga!


Av Eleonor - 16 juli 2012 21:10

 

Idag har det varit soligt, varmt och gott, förutom en kortare regnskur med åskinslag på sena eftermiddagen.

På förmiddagen var jag barnvakt till bröderna Bus, alltså mina barnbarn Edmund och August. Farmor Nåre hade så mysigt med bröderna Bus. Pappa Lucas kom för att hämta dem tre timmar senare. Då skulle de vidare till barnläkarsjukhuset Astrid Lindgrens för att kolla en svullen körtel på August. Edmund ville inte följa med, så han stannade hos mig.


Vi knatade iväg till affären för att handla. Började på att ha det väldigt tomt i kylskåpet. Har lite arbetsskadade armar så jag ska verkligen inte handla tungt. Har en dra-maten-kärra för matköpen. Edmund ville dra vagnen hela vägen till affären. Tomt i skåpen hemma innebar att många varor hamnade i kärran. Den rymmer verkligen mycket. Men det blev knökfullt i den och astungt blev det.  Hur skulle nu detta gå?


Edmund är en kille som verkligen har en råstyrka, så han kämpade hem med kärran helt själv. Det enda var att han ville stanna på ett antal påhittade jordgubbs-/hallonhållplatser. Då behövde han som chaufför av den tunga kärran stärka sig med lite färska bär som jag köpt. Såklart han fick det.


Väl hemma så skulle kärran upp för alla trappor också. Insåg att det kan inte en 8-åring klara, ens om man heter Edmund och är dunderstark! Då kom han på att han kunde bära kärran i ena änden och jag i den andra. Smart grabb! Så mycket enklare det blev!


Så var han hungrig. Hade köpt en färdig ost- och skinkpaj som jag värmde. Han tyckte det var asgott!

Han har verkligen blivit så stor nu. Jätteroligt att vara själv och prata med honom. Han ville veta vilka skolor pappa Lucas har gått i, så det pratade vi om. Vi pratade om förlusten de nyligen haft av deras älskade katt Maja. Vi pratade också om en knasige granne jag har här i område som gör sig ovän med  alla. Och om de utskällningar han haft med en del av sina grannar. Bl a med mig för att jag inte tycker det stör då en ung tjej spelar hög musik, fast det bara hörs i porten, men inte då man kommit in i sin lägenhet och stängt dörren.


Edmund var allt lite irriterad på grannen som skällt på hans farmor. Jag förklarade att det är absolut ingen fara. Han vill försöka skrämmas, men jag blir inte rädd för honom.

-Farmor om han bråkar med dig igen så säg till mig, för jag blir inte rädd för honom, och jag kan vara riktigt, riktigt arg och då är jag ruskigt stark!!


Det är armors Plutt det!

Av Eleonor - 15 juli 2012 23:51

Hoppas det går bra för Jocke och hans lag i Gothia cup.


Innan detta har det hela tiden gått oförskämt bra. Dom vinner allt. Övergått till att spela emot äldre pojkar. De fortsätter att vinna allt.


Jocke har blivit headhuntad flera gånger, men Jyrki är en klok pappa och har tackat nej. I fotbollskretsar har den här lilla föreningen fått en hög status.


Nu får dom ju chans att spela emot utländska lag också. Bra om de möter riktigt motstånd. Jag är en kanske konstig far-/morförälder. Men jag tycker det är viktigt att förlora också.


Meeeeen, farmors förstfödde barnbarn, ute i den stora vida världen,..............!


Av Eleonor - 15 juli 2012 23:24

Morgondagen går i barnvakteriets tecken.


Först på morgonen så kommer bröderna Bus. Det innebär alltid trevnad och aktivitet.


Helst skulle jag vilja hinna kämpa med snabeldraken lite till innan de kommer, samt göra rent i badrummen. Men det hinner jag nog inte. Dom kommer redan ca 9.30.  Och det är tidigt. Ruggigt tidigt då man har semester, fniss!! Räknar med att jag kommer att vara barnvakt ett par timmar. Efter det ska jag till affären. Det ekar tomt i kyl- och frys.

Jag måste hinna med det, dammsugningen och badrumsrengöringen på ett par timmar, för sen kommer nästa barnvaktsomgång. Då kommer Nea och Wille. Dom blir kvar över natten, och blir hämtade sen eftermiddag på tisdagen.

Nea har sovit över här många gånger. Wille har bara sovit över här när även Cissi sovit över. Så det ska ju bli lite spännande att se hur det går. Vet ju dessutom att Wille är en riktig 3-åring med allt vad 3-årstrots heter.  Dessutom väldigt aktiv och busig. Känner igen det där! Fniss!!!


Men vilken härlig dag att få aktivera sig som både farmor och mormor på en och samma dag!


Så ska jag försöka vara lite smart med vilka grejor som ligger var, pga att en 3-åring ska vara här ett dygn i den här renoveringsröran!


På torsdag kommer syrran. Ser jag mycket fram emot. Vi ska fixa med min balkong, som jag inte lyckas att ordna myspys på.  På kvällen ska vi träffa vänner/grannar på en liten knytis. Äta/dricka gott under en kort stund. Det har syrran inte blekaste aningen om. Efter vår gemensamma måltid/vinpimplande här i bostadsrättsföreningen ska vi tillsammans promenera ner till  Åtellet. Där har jag bokat ett bord för oss. Sonhustrun, Amelie som är trubadur uppträder där den kvällen. Vi vill tömma en bägare eller två men framförallt lyssna på Amelie. Hon är duktig!


Mallig svärmor är jag, då några som lyssnat på henne förut, blivit "frälsta" och vill höra mer, andra som aldrig hört henne men vill göra det!!


Hennes tolkning av Janis Joplin gör att man får ståpäls och tårarna bara rinner. Nu är det inte Janis Joplin-tolkning det blir på torsdag. Tyvärr, eftersom Janis Joplintolkningen är helt sjukt bra! Eller tack och lov, blir ju inget bra om svärmor sitter och gråter sig igenom hela spelningen!! Thihi!!!


På fredag kommer Nea och Wille igen och blir kvar till söndagkväll

Av Eleonor - 15 juli 2012 23:14

Mysig långfrukost i nattlinne hel förmiddagen!


Den här dagen hade jag önskat att SMHI skulle ha haft rätt. Nämligen solsken. Dagen har varit varm med 22 grader, men grå. Trist. Skulle vilja påstå att den varit regnfri. Men någon gång under dagen måste det ha regnat en stund utan att jag såg det. Såg att asfalten var blöt.  Straxt därpå var den lika torr igen som vanligt.


Försökt ägna dagen klokt, dvs med att valla snabeldraken en sån här grå dag, men det gick sisådär! Det står ju grejer ivägen överallt så här i renoveringstider.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards