surridurr

Alla inlägg den 18 juli 2012

Av Eleonor - 18 juli 2012 23:28

  • 1/4 vitkålshuvud
  • 1 påse med krossade hasselnötskärnor
  • Salt
  • Peppar
  • Muskot
  • Riven ost
  • Ostsås

 


Skär vitkålen i mindre bitar och skölj. Koka upp i lättsaltat vatten. Stäng av plattan då det börjar koka, men låt stå kvar några minuter. Häll av vattnet

Smörj en ugnsform. Häll ner den lättkokta vitkålen i formen. Krydda med salt, peppar och riven muskotnöt.


Krosa/hacka en påse hasselnöter och placera det jämnt över vitkålen i formen. Lägg på riven ost. Häll på ostsås (jag köper en förpackning färdig ostsås).


200 graders värme i ugnen. Till den får fin färg.


Supergott!!

Av Eleonor - 18 juli 2012 23:18

  • 1 vaniljstång
  • 3 dl röd mjölk (eller matlagningsgrädde)
  • 10 äggulor (gör gärna marängbakelser på vitorna)
  • 6 dl florsocker
  • 4 dl okryddad brännvin
  • 2 dl vispgrädde

Dela vaniljstången på längden och skrapa ut kärnorna. Lägg kärnorna och stången i en kastrull. Tillsätt mjölken/matlagningsgrädden och koka upp. Låt svalna. Ta bort vaniljstången.


Vispa äggulorna ordentligt med florsockret. Tillsätt den avsvalnade uppkokta mjölken/matlagningsgrädden. Rör om smeten så den blir slät. Då den är helt rumstempererad rör försiktigt ner brännvinet och vispgrädden. Förvara i kylskåp. Skaka om flaskan innan servering. 


Äggvitorna som blir över kan användas till att göra marängbakelser, eller kan frysas in!

Av Eleonor - 18 juli 2012 23:07

Lägg bären (t ex björnbär eller hallon) i en glasburk. Täck bären med okryddad brännvin.

Om bären är 5 dl och spriten är 3,5 dl, så lägger man i 1 kanelstång och 2 kryddnejlikor i burken.


Låt stå en månad.


Koka sockerlag, 2 dl socker och 1 dl vatten (om mängden bär och sprit stämmer med receptet).


Sila bort bär och kryddor.


Då sockerlagen svalnat ska den blandas med spriten. Lagra några månader i flaska.


Obs! De bortsilade bären är gott för vuxna att lägga ovanpå glass.

Av Eleonor - 18 juli 2012 22:49

 

Ca 40 st marängbakelser. 225 graders ugn


  • 10 st äggvitor (använd gärna de 10 äggulorna till likörtillverkning)
  • 7,75 dl strösocker
  • 5 krm bakpulver
  • 2,5 krm salt

Till fyllningen för 8 bakelser:

  • 2 dl vispgrädde
  • 1/2 liter bär

Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa ner socker, bakpulver och salt. Klicka ut smeten i bullformar. Gör en  fördjupning i mitten (på de av marängerna som ska bli bakelser) med en sked. Ställ in mitt i ugnen som är 225 grader. Stäng av ugnen. Låt stå över natten, eller allra minst 4 timmar, utan att öppna ugnen.


Vispa grädden. Mosa hälften av bären (färska eller frysta och tinade). Rör ner bärmoset i grädden. Precis innan servering, fyllningen (bärgrädden) klickas ut på marängerna. Den andra hälften av bären (ej mosade) läggs ovanpå bärgrädden.


Blir en god dessert. Maräng är väldigt sött. Blir en bra kombination med den osötade grädden och osötade bär!

Mums!



Av Eleonor - 18 juli 2012 20:11

 

Det här med språkutveckling är intressant.  Då det gäller detta, är Wille nu inne i en fas där han upptäckt att det finns en språklig skillnad på singular och plural. Vid plural blir ändelsen -or.


Det är t ex:

fisk - fiskor

stol - stolor


Idag när Wille hade byggt något med klossar så ville han visa mig. Det var en fågel. Han visade var näbben var. Sen visade han var tutten är. Tutte, undrade jag frågade???? -Jaaa, mommo, fåglar har faktiskt tuttor!!

Av Eleonor - 18 juli 2012 19:16

Frukostbestyr. Wille var uppe redan vid 6-tiden i morse. Momorn hade då sovit dåligt i 2-3 timmar. Medan jag gjorde mig i ordning så hade Wille plockat fram sånt han ville ha från kylskåpet till frukost! Duktig kille. Nea vaknade först 9.30 Då var det bara till att plocka fram frukosten igen. Wille intog då frukost nr 2!



 

Efter frukostbestyren hade jag lovat att vi skulle gå ut och testa de vattenpistoler som jag köpt. Det var riktigt soligt och varmt under dagen, och ingen av barnen hade något emot att bli dyngsura! Mormor som inte hade någon vattenpistol undanbad sig att vara med i leken. Brydde de sig kanske inte alltför mycket om!!!


      


  Nea är verkligen plastblöt. Och fnittrig. Båda barnen hade två rejäla vattenpistoler med sig.


Att vara barnvakt till 2 yngre barn samtidigt är inget latmansgöra.  Det händer saker hela tiden, man hinner bara inte med. Någon spiller ut en hel saftflaska, den andra gör illa sig och behöver tröst, efter tröstandet måste jag torka upp kladdig saft från bord, stolar och golv, samtidigt som någon börjar klättra upp på ett farligt ställe. När allt det här är åtgärdat ska jag försöka få i mig en kopp kaffe. Då är syskonen osams, så det är dags att hjälpa dem reda ut det hela.  Sen är det någon som har sönder något, medan jag tar hand om det så kommer ett av barnen med mina dyra, fina kaffekoppar från en servis och vill leka med dem, medan nästa kommer balanserade med 5-6 råa ägg som hämtats ur kylen och vill att vi ska baka!! Puh!!! Morgonduschen var bara att glömma. Liksom kaffet.


Snabbt ut på gården med vattenpistolerna så de fick rasa av sig ett tag och ha riktigt roligt. Det är fullkomligt njutbart att sitta utomhus en varm sommardag i solskenet, titta på lekande barnbarn och höra deras skratt!!


Så var de hungriga och törstiga. Hem igen. Full kalabalik samtidigt som matlagning. Som tur var hade jag förberett så det var lättlagat. Maten spills såklart på bord, stolar och golv. Medan jag "sanerar" köket, fyller på i diskmaskinen så leker barnen och har roligt hör jag. Upptäcker dock att en finare filt/pläd som jag massor av gånger sagt att man inte får leka med, eftersom det finns andra man kan leka med, var just den filten har de byggt ett tak med då de byggt koja i vardagsrummet. Filten är i en hörna fäst på ett bokhylleplan, där de lyft ut böckerna och sen lagt tillbaka böckerna ovanpå filthörnan. Sen är den här fina filten/pläden fäst uppe på en golvlampeknopp.  Det har gått stora hål i filten!  Jag skällde inte, men talade om att jag har ju sagt att just den filten är ingen lekfilt, men det finns ju flera såna, och nu har den här fina filten gått sönder.


-Oj, säger Nea och reser sig häftigt upp så att alla böcker som låg ovanpå en filthörna rasar ner på golvet. Tunga böcker. Som tur var det ingen av dem som gjorde illa sig på böckerna.


När det är uppstädat där så kommer båda barnbarnen och vill att jag ska läsa bok för dom. Låter som en mycket lockande syssla.  Få sitta stilla och läsa. Men under tiden har de vänt upp och ner på lekrummet. Så nu lovar jag att vi läser efter att de har städat undan därinne.

Då visar det sig att det är ingen av dem som plockat fram alla grejer. Nähä, då får ni stannar kvar där inne tills den där Ingen kommer tillbaka och städar undan efter sig, menade jag. 


Ingen återkom som tur var för rätt snart var allt undanplockat. Läste en av böckerna tre gånger på deras begäran samt ett antal andra böcker. Var så mysigt där i soffan att sitta där med dessa två barnbarn, läsa, titta på illustrationerna, prata om dem, diskutera om de förstått handlingen hittills. Och samtidigt från dem båda få dessa spontankramar och kommentaren "mormor, jag älskar dig"!!


Underbart med barnbarn!  På fredag kommer de tillbaka för att stanna till söndageftermiddag.





Tidigare månad - Senare månad

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Din bloggtid är nu

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Omröstning

Hur förbjuder vi fattigdom? Genom politik tycker jag. Hur är det med tiggeri, ska det förbjudas?
 Ja fattigdomen utrotas med förbudet
 Ja för att tiggeriet berör oss illa
 Nej för det löser inga problem
 Nej vi måste synliggöra de papperslösas villkor
 Vet inte

Länkar

Presentation


Så som jag ser det

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Skapa flashcards